Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόταση Προέδρου Ε.Σ.Α κ. Καρέλλα για αλλαγές στο ΦΠΑ
Παρεμβάσεις

Πρόταση Προέδρου Ε.Σ.Α κ. Καρέλλα για αλλαγές στο ΦΠΑ

Την ανάγκη πάταξης του παρεμπορίου, ενίσχυσης της αστυνόμευσης και περιορισμού των διαδηλώσεων στο κέντρο της πρωτεύουσας εκφράζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Παναγής Καρέλλας σε συνέντευξη που παραχώρησε στο SKAI.gr, στον δημοσιογράφιο Στέλιο Κάνδια.

 

Ο κ. Καρέλλας σημειώνει ότι ο τζίρος των καταστημάτων καταγράφει πτώση που φθάνει και το 40%, και υπεραμύνεται της πρότασης του ΕΣΑ να παραμείνουν τα εμπορικά καταστήματα της πρωτεύουσας ανοιχτά και την προσεχή Κυριακή.

 

Eπίσης, ο πρόεδρος του ΕΣΑ αναφέρει ότι ο ΦΠΑ δεν θα πρέπει να επιβάλλεται για εισπρακτικούς μόνο λόγους, αλλά πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κοινωνικά κυρίως κριτήρια, προτείνοντας τη μείωσή του και το διαχωρισμό σε δύο κατηγορίες.

 

Η πρόταση του ΕΣΑ για να ανοίξουν τα καταστήματα στην Αθήνα την προσεχή Κυριακή συνάντησε έντονες αντιδράσεις. Oι εμποροϋπάλληλοι προσέφυγαν στο ΣτΕ κατά της απόφασης της νομαρχίας, ενώ αντέδρασαν και οι εμπορικοί σύλλογοι άλλων περιοχών και η ΕΣΕΕ. Ποια τα πλεονεκτήματα της πρότασής σας;

 

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου που διοργανώνονται υπό την αιγίδα των Υπουργείων Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής (και τους εποπτευόμενους φορείς τους) το ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών αποφάσισε να συμμετέχει σε αυτές με το άνοιγμα των καταστημάτων του κέντρου της Αθήνας την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου.

 

Το εορταστικό κλίμα που θα δημιουργηθεί θεωρούμε ότι μπορεί να συμβάλλει στην αναστροφή του αρνητικού ψυχολογικού κλίματος που διακατέχει τους πολίτες. Η Αθήνα οφείλει να ανακτήσει την παλιά της αίγλη και να καταστεί σαφές και στις νεότερες γενιές ότι το κέντρο δεν είναι μόνο χώρος διαδηλώσεων και πορειών αλλά σφύζει και από εμπορική και πολιτιστική δραστηριότητα.

 

Ποια εικόνα έχετε για το τζίρο των καταστημάτων λόγω της ύφεσης; Εκτιμάτε ότι η εορταστική περίοδος θα βελτιώσει την κατάσταση;

 

Υπολογίζεται ότι ο τζίρος των καταστημάτων λόγω της ύφεσης παρουσιάζει πτώση που κυμαίνεται από το 20% έως το 40%.

 

Είναι γεγονός ότι το 30% του ετήσιου τζίρου επιτυγχάνεται στην εορταστική Χριστουγεννιάτικη περίοδο. Αν και ο κύριος στόχος είναι η αύξηση του τζίρου, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκυρία και αναλογιζόμενοι τις ευθύνες μας σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο στοχεύουμε στην αναστροφή του αρνητικού ψυχολογικού κλίματος και στη δημιουργία εορταστικού κλίματος, που θα συνοδεύεται από χαμηλές τιμές.

 

Το ΤΕΜΠΜΕ δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Τι αναμένετε από το Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης, αλλά και από τις τράπεζες, για την αποτελεσματική ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

 

Η αξιοποίηση σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων και η ύπαρξη σύγχρονων φορέων αποτελούν γεγονός αδιαμφισβήτητο. Οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να ανταποκριθούν στις αναδυόμενες αναπτυξιακές προκλήσεις και το διεθνή ανταγωνισμό ενώ παράλληλα βιώνουν μια πρωτόγνωρη οικονομική κρίση που θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους. Η περιορισμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση, η αύξηση των ακάλυπτων επιταγών και η αδυναμία των επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους είναι γεγονός. Συνεπώς, το ΕΤΕΑΝ πρέπει να δώσει άμεσες λύσεις στις επιχειρήσεις που πλήττονται από την έλλειψη ρευστότητας και αναζητούν κεφάλαια κίνησης για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

 

Ποια άποψη έχετε για τις προωθούμενες αλλαγές στην αγορά εργασίας; Θα ωφελήσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;

 

Θεωρώ ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες και αποτελούν τη μέγιστη πλειοψηφία των ελληνικών εμπορικών επιχειρήσεων δεν φαίνεται, λόγω του μικρού μεγέθους, ότι θα μπορέσουν να ωφεληθούν από τις προωθούμενες αλλαγές παρά μόνο στο μέτρο που αυτές λαμβάνουν υπόψη την εθνική συλλογική σύμβαση και τα κατώτατα όρια των κλαδικών συμβάσεων.

 

Καθώς αυτές οι μικρές επιχειρήσεις δεν διαθέτουν σωματείο, αφού απασχολούν λιγότερο από είκοσι (20) άτομα, αλλά ούτε και εργοδοτική εκπροσώπηση ενέχει ο κίνδυνος διάλυσης της αγοράς εργασίας και πιθανόν δημιουργία ενός κλίματος αναρχίας τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στην πραγματική οικονομία, δεδομένου ότι θα διαμορφώνονται οι κατώτατοι μισθοί που θα λειτουργούν εις βάρος του υγιούς ανταγωνισμού, μειώνοντας την αγοραστική δύναμη του εργατικού δυναμικού.

 

Πιθανότατα η όποια αύξηση αμοιβής θα πρέπει να συνδέεται με την παραγωγικότητα κάθε εργαζόμενου ενώ θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η διαφορά κόστους ζωής της εκάστης περιφέρειας. Εύλογος θα ήταν ένας συνδυασμός των τοπικών συνθηκών της αγοράς ώστε να επιτευχθεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας.

 

Αλλαγές όπως η κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, ο ενιαίος συντελεστής ΦΠΑ και η αύξηση των δόσεων για την περαίωση πιστεύετε ότι μπορούν να βοηθήσουν ουσιαστικά την αγορά;

 

Ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων αποτελεί ένα εργαλείο των ελεγκτικών μηχανισμών το οποίο δίνει τη δυνατότητα «επαφής» του ελεγχόμενου με τους ελεγκτές. Συνεπώς, σύγχρονα συστήματα και μέθοδοι ελέγχου επιβάλλονται και απαιτούνται.

 

Ο φόρος προστιθέμενης αξίας δεν θα πρέπει να επιβάλλεται για εισπρακτικούς και μόνο λόγους αλλά πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κοινωνικά κυρίως κριτήρια. Μια αξιόπιστη πρόταση θεωρώ ότι είναι η μείωση του και διαχωρισμός του σε δύο κατηγορίες. Κατ’ αρχάς θα πρέπει να υπάρχει μια χαμηλή κατηγορία που θα συμπεριλαμβάνει είδη πρώτης ανάγκης, όπως είδη διατροφής, είδη ατομικής υγιεινής, φάρμακα κλπ.. Τέλος, ενιαίος ΦΠΑ για όλα τα άλλα προϊόντα.

 

Η αύξηση των δόσεων της περαίωσης αποτελεί κίνητρο για τις εμπορικές επιχειρήσεις, εξαιτίας της ταμειακής δυσχέριας, προκειμένου να συμμετέχουν και συνεπώς θα συμβάλλουν στην αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού.

 

Οι ιδιοκτήτες εμπορικών ακινήτων – και ειδικά τα ΝΠΔΔ - έχουν μειώσει, ή έστω παγώσει, σε ικανοποιητικό βαθμό τα μισθώματα λόγω της κρίσης;

 

Η οικονομική κρίση έχει θίξει και τον τομέα των μισθώσεων ακινήτων. Ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων στεγάζεται σε μισθωμένα ακίνητα, τα περισσότερα των οποίων ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος δείχνει ότι μπορεί να προσαρμόζεται γρήγορα στις νέες συνθήκες αναφορικά με το ύψος των μισθωμάτων. Πράγματι, αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις έχουν πετύχει μείωση ή πάγωμα μισθώματος καθώς οι ιδιοκτήτες των ακινήτων ενδιαφέρονται για τη διατήρηση των υπαρχόντων ενοικιαστών.

 

Ο ευρύτερος όμως δημόσιος τομέας, που είναι και ιδιοκτήτης και εκμισθωτής αρκετών σημαντικών αστικών ακινήτων στα κέντρα των πόλεων όλης της χώρας, κινδυνεύει να χάσει ένα μεγάλο αριθμό ενοικιαστών λόγω των υπαρχόντων νομοθετικών περιορισμών και παρωχημένων διατάξεων. Η ανελαστική νομοθεσία που ρυθμίζει τις μισθώσεις του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ, ΟΤΑ κλπ μόνο ανυπολόγιστές ζημιές μπορεί να προκαλέσει και στις δύο πλευρές.

 

Και ενώ το Δημόσιο πρόσφατα πέτυχε μείωση σε ποσοστό 20% και τριετές «πάγωμα» όλων σχεδόν των μισθωμάτων που καταβάλει για τη στέγαση των υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα, οι ιθύνοντες δεν έχουν κάνει καμία παρόμοια πρόβλεψη μείωσης των μισθωμάτων που οι ιδιώτες καταβάλουν για τη στέγασή τους σε ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο, τα ΝΠΔΔ, ιδρύματα κλπ

 

Η υποβάθμιση του κέντρου της Αθήνας επηρεάζει και τις εμπορικές επιχειρήσεις. Τι προσδοκάτε από τα συναρμόδια υπουργεία;

 

Οι δράσεις αναβάθμισης της Αθήνας πρέπει να εντατικοποιηθούν εφόσον ως πολίτες, κάτοικοι και επιχειρηματίες της πόλης των Αθηνών επιθυμούμε τη διατήρηση της αίγλης του κέντρου της Αθήνας. Δεν αρκεί μόνο η αναβάθμιση και η ανάπλαση της πόλης για την τόνωση της αγοράς, απαιτείται η πάταξη του παρεμπορίου, η ενίσχυση της αστυνόμευσης και ο περιορισμός των διαδηλώσεων και πορειών που συνεπάγονται των αποκλεισμό του κέντρου της πόλης. Στόχος όλων θα πρέπει να είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς και φιλικού περιβάλλοντος για τον Έλληνα και ξένο επισκέπτη και εν δυνάμει καταναλωτή. Το εμπόριο έχει ανάγκη από κανόνες σεβαστούς από το σύνολο των εμπλεκομένων και από ένα υγιές ανταγωνιστικό περιβάλλον σε καθεστώς ισονομίας και ισοπολιτείας.

 

Πηγή : ΣΚΑΪ.gr