Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
έρευνα
Έρευνες

Αποτελέσματα Έρευνας του Ε.Σ.Α για την Χειμερινή Εκπτωτική περίοδο 2019

 

 

Το ερωτηματολόγιο είχε ως στόχο :

 

  • Τη σύγκριση του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, που πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο των Χειμερινών Εκπτώσεων του 2019, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018.
  • Τη σύγκριση του τζίρου της 20ης Ιανουαρίου 2019, της πρώτης Κυριακής των εκπτώσεων, που ήταν προαιρετικά ανοικτά τα καταστήματα, με την αντίστοιχη Κυριακή του 2018.
  • Την αξιολόγηση των σημαντικότερων προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο εμπορικός κόσμος της Αθήνας.
  • Την καταγραφή της θέσης των μικρομεσαίων εμπόρων της Αθήνας, αναφορικά με την λειτουργία του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων.

 

Διαδικασία

  • Η διενέργεια αυτού του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε από  τη Δευτέρα 25 έως και την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019, με επιτόπια προσέγγιση των επιχειρηματιών στα καταστήματα τους καθώς και με τηλεφωνική επικοινωνία.
  • Σε κάθε περίπτωση τηρήθηκαν οι κανόνες ηθικής δεοντολογίας καθώς υπήρξε ενημέρωση για το σκοπό του ερωτηματολογίου. Επίσης, τηρήθηκαν οι κανόνες προσωπικών δεδομένων.
  • Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 216 καταστήματα, που είναι μέλη του Ε.Σ.Α.
  • Τα καταστήματα της Τουριστικής περιοχής, δεν συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα, γιατί στην πλειοψηφία τους δεν διενεργούν εκπτώσεις.

 

Τα καταστήματα που έλαβαν μέρος στην έρευνα, ανήκουν στις κάτωθι κατηγορίες:

  • Ενδύματα ανδρικά, γυναικεία, παιδικά
  • Εσώρουχα, γραβάτες, είδη ραπτικής 
  • Δερμάτινα, γούνες
  • Υποδήματα, Τσάντες, είδη ταξιδιού, αξεσουάρ ένδυσης
  • Είδη γάμου, βαπτιστικά
  • Λευκά είδη, κεντήματα, υφάσματα, υφάσματα επιπλώσεων, είδη σπιτιού, χαλιά 
  • Οπτικά, κοσμήματα, ρολόγια, είδη δώρων
  • Τηλεπικοινωνίες - αξεσουάρ, ηλεκτρονικά είδη
  • Παιχνίδια

 

Αποτελέσματα

 

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 1:

 

40,7% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στο Εμπορικό Τρίγωνο.

10,2% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στο Κολωνάκι.

8,3% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στην περιοχή Ομόνοιας & Κάνιγγος

6,0% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στην Πατησίων - Αχαρνών.

5,1% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στο Παγκράτι.

4,2% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στην Κυψέλη.

25,5% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα σε άλλες περιοχές *

*συμπεριλαμβάνεται και ο Βύρωνας, όπου αναμένεται η δημιουργία Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου, σε συνεργασία με τον Ε.Σ.Α

 

      Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις κάτωθι περιοχές:

  • Το Εμπορικό Τρίγωνο, που περικλείεται από τις οδούς Σταδίου, Μητροπόλεως, Αθηνάς, Σταδίου και συμπεριλαμβάνει την οδό Ερμού.
  • Το Κολωνάκι, όπου η πλειοψηφία των καταστημάτων βρίσκεται στις οδούς Κανάρη, Π. Ιωακείμ, Κριεζώτου, Βουκουρεστίου και Βαλαωρίτου.
  • Ομόνοια – Κάνιγγος, ορίζεται η περιοχή πέριξ των πλατειών Ομονοίας & Κάνιγγος καθώς και η οδός Πατησίων έως το Πολυτεχνείο.
  • Τα καταστήματα στην Πατησίων - Αχαρνών βρίσκονται στο τμήμα των δύο οδών, από το ύψος της Λ. Αλεξάνδρας έως  την οδό Αγ. Μελετίου.
  • Το δείγμα της Κυψέλης, περιορίζεται στην οδό Ι. Δροσοπούλου, τον πεζόδρομο της Φ. Νέγρη και την πλατεία Κυψέλης.
  • Ως περιφερειακές αγορές, αναφέρονται εμπορικές περιοχές σε κοντινούς δήμους, όπου δραστηριοποιούνται μέλη του Ε.Σ.Α, όπως  είναι ο Βύρωνας, του Ζωγράφου, η  Καλλιθέα, η Ν. Σμύρνη κλπ.

 

 

 

 

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 2 :

Καλύτερο τζίρο από 21% και άνω είχε το ………… 0,5%    

Καλύτερο τζίρο από 11-20%, είχε το …………………3,2%           

Καλύτερο τζίρο έως 10%, είχε το …………………… 7,3%                 

Ίδιο τζίρο, είχε το                          ……………...…….24,1% 

Χειρότερο τζίρο έως 10%, είχε το …………………...16,7%             

Χειρότερο τζίρο από 11-20%, είχε το …………….….26,4%         

Χειρότερο τζίρο από 21 και κάτω, είχε το ……....…...20,4% 

Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  ………………..…1,4%            

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

καλύτερο τζίρο δήλωσε το ……11,0%

ίδιο τζίρο δήλωσε το……………..24,1%

χειρότερο τζίρο δήλωσε το…….63,5%

δεν ξέρω-δεν απαντώ το…..…..…1,4%

    --------------------------------------------------------------

                                 Σύνολο           100%

 

Πίνακας 2.1

 

 

Κατά την επαφή με τους καταστηματάρχες, καταγράφηκαν οι εξής επισημάνσεις:

  • Η Εκπτωτική περίοδος φέτος ήταν χρονικά μικρότερη της περυσινής, επειδή  ξεκίνησε τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου, ενώ το 2018, τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου. Το τελευταίο δεκαήμερο του Ιανουαρίου άρχισε να κινείται η αγορά, αλλά δυστυχώς ο τζίρος του Φεβρουαρίου δεν κατόρθωσε να αναστρέψει την κατάσταση.
  • Η παρατεταμένη διάρκεια των Ενδιάμεσων Εκπτώσεων του Νοεμβρίου καθώς και το «ξεχείλωμα» της «Black Friday» σε εβδομάδα προσφορών, επηρέασε καθοριστικά τον τζίρο των φετινών χειμερινών Εκπτώσεων.
  • Τέλος, πολλοί συνάδελφοι πρόσθεσαν στα προαναφερθέντα και την εμπορική πρακτική των συνεχών προσφορών κατά την διάρκεια της περιόδου των Χριστουγέννων.

 

 

Αναλυτικότερα:

 

Καλύτερο τζίρο από 21% και άνω είχε το ……0,5%   

Καλύτερο τζίρο από 11-20%, είχε το ……….....0,5%           

Καλύτερο τζίρο έως 10%, είχε το ………………..3,2%                

Ίδιο τζίρο, είχε το ………………………................10,2%                                       

Χειρότερο τζίρο έως 10%, είχε το ………….…...4,6%             

Χειρότερο τζίρο από 11-20%, είχε το …….….11,1%         

Χειρότερο τζίρο από 21 και κάτω, είχε το ...46,8%    

Δήλωσαν ότι δεν άνοιξαν την Κυριακή το ...22,2%  

Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  …………..0,9% 

 

     ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ

 

καλύτερο τζίρο δήλωσε το ….........4,2%

ίδιο τζίρο δήλωσε το…………….......10,2%

χειρότερο τζίρο δήλωσε το………...62,5%

δεν άνοιξε δήλωσε το ….…………….22,2%

δεν ξέρω-δεν απαντώ δήλωσε το …0,9%

       ----------------------------------------------------

                           Σύνολο                      100%

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ  3.1

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 3 & 3.1:

 

  • Φαίνεται ότι συνολικά, ο τζίρος της Κυριακής 20 Ιανουαρίου 2019, σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη Κυριακή, ήταν λιγότερο παραγωγικός.
  • Επισημαίνουμε ειδικά, ότι το κέντρο της Αθήνας επηρεάστηκε αρνητικά από το συλλαλητήριο που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 20 Ιανουαρίου στο Σύνταγμα, με αποτέλεσμα ο τζίρος που πραγματοποιήθηκε να είναι πολύ χειρότερος από τον αντίστοιχο του 2018.
  • Αντίθετα με τα αποτελέσματα της αντίστοιχης έρευνας του 2018, που το ποσοστό των καταστημάτων που δεν άνοιξαν την Κυριακή ήταν χαμηλό και αφορούσε κυρίως τις μικρές περιφερειακές αγορές, το 2019 το ποσοστό των συναδέλφων που δήλωσαν ότι δεν άνοιξαν την Κυριακή είναι σημαντικό και αφορά, λόγω συλλαλητηρίου και καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας.

 

 

 

Στον Πίνακα 4 

παρουσιάζεται ξεκάθαρα η θέση των μικρομεσαίων καταστηματαρχών, κατά του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων.

 

Αναλυτικότερα:

 

 Την διατήρηση του υπάρχοντος πλαισίου λειτουργίας, επιθυμεί το …..14,4 %

            Την κατάργηση του θεσμού, επικροτεί το …………………………….…. 75,5%

             Δεν ξέρω - Δεν απαντώ, δήλωσε το …………………………….……… 10,1%

 

 

 

 

Σύμφωνα με τον Πίνακα 5, τα σημαντικότερα προβλήματα που δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν τα καταστήματα της Αθήνας, ιεραρχούνται ως εξής*:

 

  Ρευστότητα – Χρηματοδότηση: 140 απαντήσεις............64,8%

  Ασφάλεια – Παραβατικότητα:      80 απαντήσεις ………...37,0%

  Ρύθμιση οφειλών:                           74  απαντήσεις………...34,3%

  Διαχείριση δημοσίου χώρου:        56 απαντήσεις ………...25,9%

  Πορείες – Διαδηλώσεις:                 35 απαντήσεις ………...16,2%

  Δεν ξέρω – Δεν απαντώ………………………….…..……....1,9%

 

* Η ερώτηση παρείχε δυνατότητα έως δύο απαντήσεων

 

Τα σημαντικότερα προβλήματα που καταγράφηκαν στην κατ’ ιδίαν συνομιλία με τους καταστηματάρχες:

Ασφάλεια - Παραβατικότητα: Οι περιοχές του κέντρου της Αθήνας και ειδικότερα η Ομόνοια-Κάνιγγος και  Πατησίων-Αχαρνών, αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα από τις υπόλοιπες περιοχές.                  

Πορείες - Διαδηλώσεις: Στην ενότητα αυτή οι καταστηματάρχες εκτός από τις πορείες & τις διαδηλώσεις, διαμαρτύρονται και για το συνεχές κλείσιμο σταθμών του Μετρό για λόγους ασφαλείας καθώς για τα μέτρα που λαμβάνονται κατά την άφιξη επισήμων  προσώπων.