Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σταύρος Καφούνης: Ανοίξαμε αλλά δεν τελειώσαμε
Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις
Έρευνες

Σ. Καφούνης: Ανοίξαμε αλλά δεν τελειώσαμε

Με αφορμή την πρώτη μεγάλη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, που συγκρίνει τις πωλήσεις του φετινού Μαΐου σε σχέση με αυτές του αντίστοιχου μήνα του 2019 & του 2020 καθώς και τον τζίρο του Α΄ πενταμήνου του 2021 με την ίδια περίοδο του 2020, ο πρόεδρος του Ε.Σ.Α Σταύρος Καφούνης δήλωσε:
«Η επαναλειτουργία της αγοράς σε καθεστώς χαμηλών τζίρων και η διαπίστωση ότι χρειάζεται πολύς χρόνος ακόμα για να επανέλθουμε στους ρυθμούς του 2019 έχοντας βελτιωμένη  ρευστότητα, δείχνει ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις χρειάζονται ακόμα στοχευμένη στήριξη για  να καλυφθεί “το βουνό των υποχρεώσεων” που μεταφέρθηκαν από την περίοδο της πανδημίας στο εγγύς μέλλον. 
Είναι απαραίτητο οι επιχειρήσεις να λειτουργήσουν έως το τέλος του έτους με μειωμένες δαπάνες και να έχουν τη δυνατότητα μίας γενναίας ρύθμισης των συνολικών οφειλών τους, με παράλληλη διατήρηση του μέτρου της υποχρεωτικής μείωσης των ενοικίων για ένα ακόμα εξάμηνο και στοχευμένη στήριξη του λιανεμπορίου με τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος ΕΣΠΑ, ακολουθώντας το παράδειγμα της στήριξης του κλάδου της εστίασης».

Ακολουθεί η έρευνα του Ε.Σ.Α:
 

Έρευνα Ε.Σ.Α - Μάϊος 2021

Ο Εμπορικός σύλλογος Αθηνών, παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε τον Μάϊο του 2021, με σκοπό να καταγράψει την πραγματική κατάσταση της αγοράς την πρώτη περίοδο της επαναλειτουργίας της. 

Το ερωτηματολόγιο έχει ως στόχο:

Τη σύγκριση του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, που πραγματοποιήθηκε κατά τον Μάϊο του 2021, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Τη σύγκριση του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, που πραγματοποιήθηκε κατά τον Μάϊο του 2021, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Τη σύγκριση του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, που πραγματοποιήθηκε το Α’ πεντάμηνο του 2021, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020.


Διαδικασία:

Η διενέργεια αυτού του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε από  την Παρασκευή 29 έως και την Δευτέρα 31  Μαΐου 2021, με επιτόπια προσέγγιση των επιχειρηματιών στα καταστήματα τους καθώς και με τηλεφωνική επικοινωνία.
Σε κάθε περίπτωση τηρήθηκαν οι κανόνες ηθικής δεοντολογίας καθώς υπήρξε ενημέρωση για τον σκοπό του ερωτηματολογίου. Επίσης τηρήθηκαν οι κανόνες προστασίας προσωπικών δεδομένων. 
Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 225 καταστήματα.

Τα καταστήματα που έλαβαν μέρος στην έρευνα, ανήκουν στις κάτωθι κατηγορίες:

ereuna esa 2021

 

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 1:

 

Η κατηγορία των καταστημάτων που έλαβαν μέρος στην έρευνα αντιστοιχεί στα κάτωθι:

  • 71,6%.....Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ  
  •   4,8%.....Είδη οικιακής χρήσης – Είδη δώρων – Λευκά είδη – Υφάσματα
  •   1,8%.....Κοσμήματα – Ρολόγια – Μπιζού
  • 11,6%.... Εμπορικά καταστήματα Τουριστικής περιοχής
  • 10,2%.....Λοιπά είδη (Καλλυντικά -  έπιπλα – ανταλλακτικά κλπ)

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στις κάτωθι περιοχές:

  • Κέντρο Αθήνας, που περιλαμβάνει τις περιοχές: Εμπορικό Τρίγωνο & Ερμού, Κολωνάκι, Ομόνοια, Κάνιγγος, Πατησίων έως την Λ. Αλεξάνδρας.
  • Τουριστική περιοχή: Πλάκα, Μοναστηράκι, Θησείο, Ψυρρή. Είναι η περιοχή που αποτελεί την Παραδοσιακή - αμιγώς τουριστική αγορά της  Αθήνας και τα εμπορικά καταστήματα της «Παλιάς πόλης της Αθήνας» στηρίζονται αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό.
  • Περιφερειακές αγορές Δ. Αθηναίων: Πατησίων - Αχαρνών - Κυψέλη - Παγκράτι - Ιλίσια – Αμπελόκηποι κλπ
  • Εμπορικές περιοχές εκτός Δ. Αθηναίων: Περιλαμβάνονται εμπορικές περιοχές σε κοντινούς δήμους, όπου δραστηριοποιούνται μέλη του Ε.Σ.Α, όπως  είναι ο Βύρωνας, του Ζωγράφου, η  Καλλιθέα, η Ν. Σμύρνη, το Γαλάτσι κλπ. Επίσης σε αυτή την ενότητα περιλαμβάνονται και  καταστήματα που λειτουργούν στα Μall (15 συνολικά). 

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 2:

 

37,8% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στο Κέντρο της Αθήνας.

12,0% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στη Τουριστική περιοχή.

17,3% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα στις Περιφερειακές αγορές του Δ. Αθηναίων 

32,9% των ερωτηθέντων, έχουν κατάστημα σε Εμπορικές περιοχές εκτός Δ. Αθηναίων

Αποτελέσματα

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 3:

Οι πωλήσεις τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019

Αυξήθηκαν από 51% και πάνω, απάντησε το ………………………. 0,0%
Αυξήθηκαν από 31 - 50%  απάντησε το ……………………………….  0,0%
Αυξήθηκαν από 16 - 30% απάντησε το  ……………………………….. 4,4%
Αυξήθηκαν έως 15% απάντησε το  ………………………………………. 4,4%

Στα ίδια επίπεδα απάντησε το  …………………..…………….…..…      6,2%

Μειώθηκαν έως 15% απάντησε το ……………………………………    10,2%
Μειώθηκαν από 16 - 30% απάντησε το …………………………….    18,7%
Μειώθηκαν από 31 - 50% απάντησε το ……….........................  31,6%
Μειώθηκαν από 51% και κάτω απάντησε το ……….................  23,6%

Δεν λειτουργούσε το κατάστημα το 2019 απάντησε το ……..     0,9%
Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  ……………………………….        0,0%
                                                  --------------------------------------------------------------
                                                                   Σύνολο                              100%

  • Οι πωλήσεις τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019, δείχνουν ότι η πλειοψηφία 84,1%  δηλώνει πτώση τζίρου. 
  • Πτώση τζίρου κάτω από 30% δηλώνει το 55,2% των ερωτηθέντων
  • Ελάχιστοι 8,8% δήλωσαν αύξηση τζίρου και αυτό οφείλεται  στην ίδρυση νέων υποκαταστημάτων το 2021.  
     

 Οι πωλήσεις τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2019, δείχνουν ότι η πλειοψηφία 84,1%  δηλώνει πτώση τζίρου.  Πτώση τζίρου κάτω από 30% δηλώνει το 55,2% των ερωτηθέντων Ελάχιστοι 8,8% δήλωσαν αύξηση τζίρου και αυτό οφείλεται  στην ίδρυση νέων υποκαταστημάτων το 2021.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 4:
Οι πωλήσεις τον Μάιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2020
Αυξήθηκαν από 51% και πάνω, απάντησε το ………………………. 2,7%
Αυξήθηκαν από 31 - 50%  απάντησε το ……………………………….  2,2%
Αυξήθηκαν από 16 - 30% απάντησε το  ……………………………….. 4,4%
Αυξήθηκαν έως 15% απάντησε το  ………………………………………24,9%

Στα ίδια επίπεδα απάντησε το  …………………..…………….…..…    16,0%

Μειώθηκαν έως 15% απάντησε το …………………………………..…    8,4%
Μειώθηκαν από 16 - 30% απάντησε το …………………………….    23,6%
Μειώθηκαν από 31 - 50% απάντησε το ……….........................  10,2%
Μειώθηκαν από 51% και κάτω απάντησε το ……….................    3,1%

Δεν λειτουργούσε το κατάστημα το 2019 απάντησε το ……..     0,9%
Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  ……………………………….        3,6%
                                                                         --------------------------------------------------------------
                                                                   Σύνολο                              100%
Λιγότεροι από τους μισούς (45,3%) δήλωσαν πτώση του τζίρου τον Μάϊο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2020.
Το ενθαρρυντικό είναι ότι ένας στους τέσσερεις (24,9%) πέτυχε αύξηση έως 15% τον Μάϊο του 2021 σε σύγκριση με το Μάϊο του 2020. 
Περισσότεροι από τους μισούς  (50,2%) είχαν ίδια αποτελέσματα με τον περυσινό Μάιο ή δήλωσαν αυξημένο τζίρο.

Οι πωλήσεις του 1ου Πενταμήνου του 2021, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2020


 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 5:
Οι πωλήσεις του 1ου Πενταμήνου του 2021, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2020

Αυξήθηκαν από 51% και πάνω, απάντησε το ………………………. 0,9%
Αυξήθηκαν από 31 - 50%  απάντησε το ……………………………….  0,0%
Αυξήθηκαν από 16 - 30% απάντησε το  ……………………………….. 1,4%
Αυξήθηκαν έως 15% απάντησε το  ………………………………………. 9,3%

Στα ίδια επίπεδα απάντησε το  …………………..…………….…..…     13,3%

Μειώθηκαν έως 15% απάντησε το ……………………………………    12,9%
Μειώθηκαν από 16 - 30% απάντησε το …………………………….    21,3%
Μειώθηκαν από 31 - 50% απάντησε το ……….........................  16,9%
Μειώθηκαν από 51% και κάτω απάντησε το ……….................  16,9%

Δεν λειτουργούσε το κατάστημα το 2019 απάντησε το ……..     0,4%
Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  ……………………………….        6,7%
                                                           --------------------------------------------------------------
                                                                 Σύνολο                              100%

 

  • Το 68% των ερωτηθέντων κατέγραψαν πτωση τζίρου.
  • Μόνο σχεδόν ένας στους 10 (11,6%) πέτυχε αύξηση τζίρου στο Α’ πενταμηνο του 2021.

 

Σημαντικές επισημάνσεις:
Δυστυχώς τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι 84,1% των εμπορικών καταστημάτων αντιμετώπισαν τον Μάϊο μεγάλη πτώση τζίρου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη  περίοδο του 2019. 

  • Επισημαίνουμε ότι η ελαχιστοποίηση της χρήσης των ΜΜΜ ως μέτρο προστασίας από το covid-19 και η έλλειψη τουρισμού, έχουν ως αποτέλεσμα η πτώση του τζίρου στο κέντρο της Αθήνας να είναι πολύ μεγαλύτερη από τις περιφερειακές αγορές. 

 

  • Ειδικά η παραδοσιακή αγορά της Πλάκας και του Μοναστηρακίου όπου δραστηριοποιούνται εμπορικές επιχειρήσεις που απευθύνονται αποκλειστικά στον εισερχόμενο τουρισμό, αντιμετωπίζουν κάθετη πτώση τζίρου.