Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θέσεις και προτάσεις Ε.Σ.Α για το φορολογικό νομοσχέδιο
Θέσεις ΕΣΑ

Θέσεις και προτάσεις Ε.Σ.Α για το φορολογικό νομοσχέδιο

Όταν εξαγγέλθηκε η πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών να προχωρήσει σε δημόσιο διάλογο για τη σύνταξη ενός σύγχρονου φορολογικού Νόμου, η Αγορά θεώρησε ότι το νέο πλαίσιο που θα προέκυπτε από τη δημόσια διαβούλευση θα εξασφάλιζε τις συνθήκες διαφάνειας και θα ήταν προσαρμοσμένο στις πραγματικές συνθήκες της Αγοράς.

 

Συγκεκριμένα o εμπορικός κόσμος και οι κοινωνικοί εταίροι ανταποκρίθηκαν στο προσκλητήριο της Κυβέρνησης να συζητήσει μαζί τους τις αναγκαίες προσαρμογές του επιχειρηματικού φορολογικού καθεστώτος και ευρύτερα του φορολογικού συστήματος, ώστε η χώρα να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο. Προς την κατεύθυνση αυτή όλοι οι φορείς υποστήριξαν ότι ο στόχος και των φορέων και κυρίαρχα της Κυβέρνησης δεν πρέπει να είναι απλά ένα ακόμη φορολογικό νομοσχέδιο, αλλά η μετάβαση σε ένα νέο εθνικό φορολογικό σύστημα, απλό, δίκαιο, σταθερό και αποτελεσματικό, που θα κατανέμει τα φορολογικά βάρη στους πολίτες, με δίκαιο και αναλογικό τρόπο και θα επιβραβεύει όσους είναι φορολογικά συνεπείς.

 

Όλες σχεδόν οι προτάσεις του εμπορικού και επαγγελματικού κόσμου καθώς και οι δικές μας, στην ουσία έκαναν έκκληση στην Κυβέρνηση να θεραπεύσει τις πολύχρονες παθογένειες και αγκυλώσεις του φορολογικού συστήματος, μεταξύ των οποίων η εκτεταμένη φοροδιαφυγή, η παραοικονομία και το παραεμπόριο που παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί, συνεχίζουν σταθερά να απειλούν και να δυναμιτίζουν την δημοσιονομική σταθερότητα, την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, την υγιή επιχειρηματικότητα, ενώ άμεσα πυροβολείται η κοινωνική συνοχή από τη στασιμότητα χρηματοδότησης των κοινωνικών παροχών, όπως της υγείας, της παιδείας, των συντάξεων και γενικά όλων των άλλων κοινωνικών αγαθών.

 

Ειδικότερα ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών εστίασε στα βασικά χαρακτηριστικά της αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος και υπογράμμισε ότι μεγάλη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην πολυπλοκότητα που οφείλεται :

 

• Στον μεγάλο αριθμό των φόρων.

• Στη διατύπωση των φορολογικών νόμων.

• Στις πολύπλοκες διαδικασίες εφαρμογής του στην πράξη.

• Στις δαιδαλώδεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες διαχείρισής του, που «πνίγει» το επιχειρείν και μαζί με τη διαφθορά γίνονται βαρίδια στην ανάπτυξη των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

 

Παραταύτα έκπληξη διαπιστώσαμε ότι το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατίθεται στη Βουλή δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία επανάληψη της στρεβλής, αναποτελεσματικής και επικίνδυνης σχέσης φορολογούμενου-Πολιτείας.

 

Και αυτό γιατί:

 

- Περιέχει διατάξεις οι οποίες αμφισβητούνται ως προς την συνταγματική αρχή της ίσης μεταχείρισης π.χ. η διάταξη με την οποία επιμερίζεται η ευθύνη της αποδοχής τιμολογίων που εκδίδουν επιχειρήσεις με οφειλές με το παραλήπτη τους είναι εντελώς παράλογη. Οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι ουσιαστικά θα επιτείνουν το πρόβλημα, αφού ως γνωστόν μία εγκύκλιος δεν καταργεί ένα Νόμο.

 

-Περιέχει διατάξεις οι οποίες ανατρέπουν και την κοινή λογική π.χ. η επιβολή του ίδιου φόρου πολυτελείας στα ψευδοκοσμήματα (επάργυρα-επίχρυσα) και στα κοσμήματα πολύ μεγάλης αξίας, είτε αποδεικνύει την έλλειψη γνώσης της Αγοράς, είτε έχει ένα στόχο: Την είσπραξη φόρου από όλους για όλα. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και στην ενιαία φορολογική μεταχείριση των επεξεργασμένων δερμάτινων ειδών με τα δέρματα από ζώα που χρήζουν προστασίας.

 

- Διαιωνίζει τις σχέσεις εξάρτησης της επιχειρηματικής δράσης με τους φορολογικούς μηχανισμούς. Και όλα αυτά τη στιγμή που η φοροδιαφυγή απ΄ το παρεμπόριο βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα και κανείς δεν ενδιαφέρεται να μάθει και κυρίως να φορολογήσει εκείνους που βρίσκονται πίσω απ΄ αυτό.

 

- Όσο και αν ψάξαμε δεν βρήκαμε στο κείμενο του σχεδίου Νόμου κάποιες ουσιαστικές ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση του παραεμπορίου για την οποία τουλάχιστον στο άρθρο 76 για την αναστολή λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών – αδικήματα φοροδιαφυγής όφειλε ο Υπουργός Οικονομικών και το Οικονομικό Επιτελείο του να συμπεριλάβουν ειδικές διατάξεις. Καθώς επίσης και ουσιαστικές ρυθμίσεις καίριων θεμάτων όπως για παράδειγμα αυτών που αφορούν στις τριγωνικές σχέσεις με τη παρεμβολή συστήματος υπερακτίων εταιρειών, μέσω των οποίων μεθοδεύεται η τιμολόγηση εισαγόμενων αγαθών με αποτέλεσμα λόγω των υπερβολικών τιμών αλλά και της κερδοσκοπίας να πλήττεται η Ελληνική αγορά και μεγάλο μέρος της εγχώριας καταναλωτικής δαπάνης να περιέχει “κερδοσκοπικό καπέλο”, χωρίς οι συνέπειες αυτές να παύουν να φουσκώνουν τόσο τα χρέη της Κεντρικής Διοίκησης όσο και εποπτευόμενων Φορέων.

 

- Όσο για τον Κ.Β.Σ διερωτώμεθα τι απέγινε η Κυβερνητική δέσμευση περί κατάργησης του για την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας.

 

- Επίσης δεν διακρίναμε κάποια ρύθμιση με την οποία ο φορολογούμενος θα αισθανθεί ότι έχει ίσα δικαιώματα με το Δημόσιο και τους Φορείς του. Έτσι, ενώ η καθυστέρηση καταβολής του ΦΠΑ από τον φορολογούμενο αντιμετωπίζεται και δικαιολογημένα, ως κλοπή, το Δημόσιο παγώνει για τουλάχιστον ένα χρόνο τις νόμιμες απαιτήσεις των φορολογουμένων προς αυτό (π.χ. ΦΠΑ, προμήθειες κ.λ.π).

 

Στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία που όλοι βιώνουμε θεωρούμε αυτονόητη την εμπέδωση φορολογικής συνείδησης από όλους. Δυστυχώς στο παρόν σχέδιο Νόμου δεν διακρίναμε τίποτε άλλο παρά την αγωνία του Υπουργείου Οικονομικών για την είσπραξη επιπλέον φόρων. Απουσιάζουν το όραμα, η προοπτική, το αίσθημα της κοινωνικής δικαιοσύνης και κυρίως οι πειστικοί τρόποι εφαρμογής.

 

Καλούμε το Υπουργείο Οικονομικών έστω και αυτή την ύστατη στιγμή να μην αυτοδιαψευσθεί και να διορθώσει άμεσα όλες τις διατάξεις που ανατρέπουν την έννοια της ισονομίας, της διαφάνειας και της ισοπολιτείας. Το φορολογικό νομοθετικό πλαίσιο οφείλει και πρέπει να οριοθετεί και να αναδεικνύει τον βασικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας.

 

Καλούμε την Κυβέρνηση να διαμορφώσει ένα περιβάλλον ασφάλειας και απρόσκοπτης λειτουργίας των επιχειρήσεων, οι οποίες τουλάχιστον στην Αθήνα πλήττονται καθημερινά από εγκληματικότητα, παραβατικότητα, και αποκλεισμό από ολιγομελείς ομάδες διαμαρτυρομένων.

 

Αθήνα 24 Μαρτίου 2010