Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις

Δελτίο τύπου του ΕΣΑ για την ημερίδα με θέμα «ΑΓΟΡΑ ΣΕ ΝΕΥΡΙΚΗ ΚΡΙΣΗ».

Πραγματοποιήθηκε στις 22 Ιουνίου 2009, η ημερίδα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών με θέμα «ΑΓΟΡΑ ΣΕ ΝΕΥΡΙΚΗ ΚΡΙΣΗ».

Δελτίο Τύπου

 

Πραγματοποιήθηκε στις 22 Ιουνίου 2009, η ημερίδα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών με θέμα «ΑΓΟΡΑ ΣΕ ΝΕΥΡΙΚΗ ΚΡΙΣΗ».

Στην ημερίδα επισημάνθηκε ότι τα ποσοστά συγκέντρωσης στην εμπορική δραστηριότητα χρόνο με το χρόνο αυξάνονται με αποτέλεσμα πολλές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις είτε να αναστέλλουν την δραστηριότητά τους, είτε να αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης. Σύμφωνα με έρευνα του Παρατηρητηρίου Αγοράς ο δείκτης διαθεσιμότητας στην Αθήνα σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας σε 3.500 επιχειρήσεις σημείωσε επιδείνωση σε σύγκριση με τις προηγούμενες μετρήσεις.

Θέση καταστημάτων

Α΄ Εξάμηνο 2007

Β΄ Εξάμηνο 2007

Α΄ Εξάμηνο 2008

Β΄ Εξάμηνο 2008

A΄ Εξάμηνο 2009

Εμπορικό τρίγωνο

14,90%

15,00%

14,70%

16,10%

17,00%

Κεντρικοί δρόμοι

11,30%

 

12,00%

15,49%

16,30%

16,40%

Σύνκέντρου Αθήνας

13,40%

13,80%

15,10%

16,20%

16,70%

Κέντρο+κεντρικές συνοικίες

ΝΕΟΔείγμα 3.500 καταστημάτων

18,80%

 

Σύμφωνα με την έρευνα, οι συνοικιακές αγορές, εξαιτίας του συνεχώς μεγενθυνόμενου ποσοστού συγκέντρωσης στην εμπορική δραστηριότητα, συρρικνώνονται, με αποτέλεσμα σε ορισμένες απ’ αυτές ο δείκτης διαθεσιμότητας να υπερβαίνει το 20%. Σημειώνεται ότι στην αγορά τροφίμων την περίοδο 2000-2008 οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έχασαν σημαντικό μερίδιο αγοράς, ενώ ανάλογη εικόνα καταγράφηκε και στην αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης.

Ο κος Ιωάννης Σγουρός, Νομάρχης Αθηνών στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε : «Όταν ο σχεδιασμός των παρεμβάσεων για την ισόρροπη ανάπτυξη, την προστασία του πολεοδομικού και κοινωνικού ιστού, την αντιμετώπιση της ανεργίας-μέσα από συγκροτημένες εμπορικές και πολεοδομικές παρεμβάσεις, μια αυτονόητη δηλαδή πραγματικότητα, να είναι άγνωστη λέξη για την πατρίδα μας».

Τέλος ο κος Ιωάννης Σγουρός ανακοίνωσε την κοινή πρωτοβουλία της Νομαρχίας Αθηνών με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών και το Παρατηρητήριο Αγοράς για κοινές δράσεις στο πλαίσιο διαμόρφωσης προτάσεων για τον εμπορικό χωροταξικό σχεδιασμό.

Ο κος Στράτος Παραδιάς, Πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, διαπίστωσε ότι παρά την συνεχώς επιδεινούμενη κατάσταση του αριθμού των κενών καταστημάτων και την συνεχή επισήμανση του προβλήματος από το Παρατηρητήριο Αγοράς, η Πολιτεία και η Τοπική Αυτοδιοίκηση αδιαφορούν με αποτέλεσμα να μην έχει εφαρμοσθεί ή σχεδιαστεί κανένα μέτρο προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισής του.

Ο κος Γιάννης Σιώτος, Επικεφαλής Παρατηρητηρίου Αγοράς και Πρόεδρος της εταιρείας PROPERTY LTD, ανέλυσε τα δεδομένα οικονομικής και χωροταξικής πολιτικής που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά της πρωτεύουσας.

Ο κος Αντώνης Μέγγουλης, Δικηγόρος LLM, αναφέρθηκε στις επιχειρηματικές πρακτικές που έφεραν την συγκέντρωση λέγοντας ότι «Θα γίνει μία αποτίμηση όλου του νομικού πλέγματος που έχουν οι μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις στην διάθεσή τους, ούτως ώστε να συγκεντρωθούν, να μεγαλώσουν το μερίδιό τους στην αγορά και κατόπιν να κυριαρχήσουν στην διανομή του τζίρου της ελληνικής αγοράς.

Θα εξεταστούν οι πρακτικές που μπορούν να μετέρχονται στην προσπάθειά τους αυτή, όπως η εμπορική χωροταξία, οι προωθητικές ενέργειες, οι εκπτώσεις και οι προσφορές, οι εκποιήσεις, οι διευκολύνσεις που απολαμβάνουν στα κάθετα δίκτυα, καθώς και θέματα αθέμιτου και ελεύθερου ανταγωνισμού».

Κλείνοντας την ημερίδα ο κος Παναγής Καρέλλας, Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, πρότεινε δέσμη συγκεκριμένων παρεμβάσεων και συγκεκριμένα :

1. Άμεση προώθηση του εμπορικού χωροταξικού σχεδιασμού, για την Αθήνα με συγκεκριμένες προβλέψεις που αφορούν σε :

Α. Επιλεγμένες δραστηριότητες.

Β. Δράσεις ενίσχυσης και υποστήριξης των επιλεγμένων δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του σχεδιασμού.

2. Παρεμβάσεις για την αναθέρμανση της δραστηριότητας των συνοικιακών αγορών. Στόχος θα πρέπει να είναι η διαμόρφωση επιμέρους θεματικών αγορών αφού ληφθούν υπ’ όψιν οι ιδιαιτερότητες κάθε συνοικίας.
3. Στα ήδη διαμορφωμένα εμπορικά σημεία υψηλής προβολής και επισκεψιμότητας θα πρέπει να πραγματοποιηθούν άμεσα επενδύσεις σε υποδομές που θα αποσκοπούν στην βελτίωση του περιβάλλοντος που δραστηριοποιούνται οι εμπορικές επιχειρήσεις.
4. Στις επιλεγμένες δράσεις-σημεία που αφορούν σε συνοικιακές και θεματικές αγορές να προβλέπεται ποσόστωση των χρήσεων με βάση τις ανάγκες του γενικότερου σχεδιασμού.
5. Σε επιλεγμένες εμπορικές δραστηριότητες να προβλέπονται και να εφαρμόζονται σαφή όρια και προϋποθέσεις στο εμβαδόν των εμπορικών χώρων και στις απαιτούμενες υποδομές που να συμβαδίζουν με τις περιβαλλοντολογικές ανάγκες.
6. Στήριξη και ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων εμπορικών σημείων παραδοσιακών εμπορικών δραστηριοτήτων (εδώδιμα-αποικιακά, εξοπλισμοί καταστημάτων και επιχειρήσεων, εργαλεία οικοδομών, είδη κιγκαλερίας, λευκά είδη, τουριστικές υπηρεσίες κ.α.) σε αγορές που πλήττονται από την δραστηριότητα επιχειρήσεων αλλοδαπών, την εγκληματικότητα και καταγεγραμμένη παραβατικότητα.
7. Βελτίωση των συνθηκών προσβασιμότητας στο κέντρο της Αθήνας με παρεμβάσεις που θα στοχεύουν :
• Στην αντιμετώπιση της εγκληματικότητας.
• Στην θέσπιση πλαισίου για τις πορείες και συγκεντρώσεις.
• Στον περιορισμό του παρεμπορίου. Ειδικά, για τις περιπτώσεις πλανόδιων πωλητών, θα πρέπει να χωροθετηθούν και να λειτουργήσουν άμεσα ειδικοί χώροι άσκησης της δραστηριότητας εκτός του κεντρικού ιστού της πόλης.