Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις

Αδιευκρίνιστα ασφαλιστικά θέματα που αφορούν το εμπόριο

Το σχέδιο νόμου όπως κατατέθηκε στη Βουλή και αφορά στην Ασφαλιστική μεταρρύθμιση είναι βέβαιο πως δεν περιγράφει με σαφήνεια ούτε ανταποκρίνεται ουσιαστικά στην επίλυση των χρόνιων προβλημάτων του ασφαλιστικού συστήματος.

Όλα τα μεγάλα θέματα που αφορούν στο εμπόριο παραμένουν αδιευκρίνιστα. Τα διαρθρωτικά προβλήματα του ΟΑΕΕ, τα ελλείμματα του, τα οφειλούμενα από το κράτος, η διαδοχική ασφάλιση δεν «αγγίζονται» από το σχέδιο νόμου. 
Αντιθέτως ενσωματώνονται στον ΟΑΕΕ ταμεία και κλάδοι χωρίς την απαραίτητη τεκμηρίωση ώστε να καταδεικνύεται το όφελος που θα προκύψει για τον οργανισμό από μια τέτοια ενέργεια. 
Επί της ουσίας, το σχέδιο νόμου δεν ρυθμίζει ούτε ενσωματώνει τα αυτονόητα, όπως :

1. Την σταθερή, συνεχή, επαρκή και συνεπή χρηματοδότηση του Ασφαλιστικού συστήματος με ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό και την απόδοση των οφειλόμενων από το Κράτος. 
2. Την διατήρηση και βιωσιμότητα του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της Κοινωνικής Ασφάλισης και του αναδιανεμητικού συστήματος. 
3. Την αναδιάρθρωση του θεσμού της Επικουρικής Ασφάλισης και την επέκτασή του παντού με εγγύηση του Κράτους, με στόχο να γίνει ανταγωνιστικότερος των ιδιωτικών ασφαλειών. 
4. Την κατάργηση της διαδοχικής ασφάλισης και εφαρμογή των κανόνων ενιαίου ασφαλιστικού χρόνου, ανεξαρτήτως φορέων ασφάλισης. 
5. Την πλήρη απόδοση σύνταξης στα 37 χρόνια ασφάλισης χωρίς όριο ηλικίας.
6. Τη διατήρηση της 35ετίας πραγματικής ασφάλισης, ανεξαρτήτως ηλικίας, στους ασφαλισμένους άνω των 60 ετών. 
7. Επαναφορά των συνταξιούχων στον κλάδο υγείας του οργανισμού, μέχρις της ενοποίησης των κλάδων Υγείας όλων των Ταμείων σε έναν ενιαίο Ασφαλιστικό Οργανισμό Υγείας.
8. Τη διανομή των κοινωνικών πόρων που εισπράττονται προνομιακά από κάποια Ταμεία σε όλα τα Ταμεία ή την κατάργησή τους.
9. Την εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης για τα Ταμεία που εντάσσονται στους ενιαίους φορείς. 
10. Την άμεση εκπόνηση μεταρρυθμιστικού σχεδίου ανασυγκρότησης του ΟΑΕΕ από μηδενική βάση. 
11. Τον εκσυγχρονισμό και την ορθολογική διοικητική και λειτουργική αναδιάρθρωση του ΟΑΕΕ, με τη :

- Διεύρυνση της ασφαλιστικής βάσης του ΟΑΕΕ και σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων (Με οικονομικά κριτήρια-τζίρος).
- Δημιουργία μηχανισμού αποφυγής της εισφοροδιαφυγής και της εισφοροαπαλλαγής και δημιουργία μηχανισμού έγκαιρης είσπραξης και προειδοποίησης.
- Επανακοστολόγηση σειράς ιατρικών υπηρεσιών, εξετάσεων, πρόσθετων μελών, φαρμάκων, καθώς και τιμολόγησης ακοστολόγητων υπηρεσιών που χρεώνονται κατά βούληση του παρέχοντος την υπηρεσία. 
- Πλήρη μηχανοργάνωση όλων των υπηρεσιών του ΟΑΕΕ. 
- Καθορισμό ενιαίας εισφοράς (ΤΑΕ – ΤΕΒΕ – ΤΣΑ) για την αυτή κατηγορία και εξισορρόπηση των υφιστάμενων ανισοτήτων και αδικιών στα 3 ταμεία του ΟΑΕΕ.
- Πλήρη οικονομική κάλυψη των ελλειμμάτων των Ταμείων (ΤΑΕ-ΤΕΒΕ-ΤΣΑ) μέχρι τις 31-12-2007 ώστε ο ΟΑΕΕ να ξεκινήσει από καθαρή μηδενική βάση.

Επιπλέον το σχέδιο νόμου :

- Διατηρεί το απαράδεκτο καθεστώς της ποινικής δίωξης των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ που δεν καταβάλλουν τις οφειλόμενες εισφορές τους (το μόνο Ταμείο αυτοαπασχολουμένων που έχει αυτό το «προνόμιο»).
- Αδικεί τον εμπορικό κόσμο στην εκπροσώπησή του στο ΔΣ του ΟΑΕΕ. Ζητούμε να μετέχουν 3 εκπρόσωποι της ΕΣΕΕ και όχι 2 που προβλέπονται.
- Ζητούμε τη θεσμοθέτηση θέσεων υποδιοικητών στον ΟΑΕΕ, ένας εκ των οποίων θα ορίζεται από την ΕΣΕΕ. Οι υποδιοικητές θα έχουν διοικητικές αρμοδιότητες και ευθύνες και δικαίωμα ψήφου. 
- Αδικεί τον Εμπορικό κόσμο στην εκπροσώπηση του στο ΔΣ του ΤΕΑΙΤ. Αναφέρεται ως εργοδότης ρητά ο ΣΕΒ, ενώ οι λοιποί εργοδότες ορίζονται από «τις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες οργανώσεις» και ποιες είναι αυτές το κρίνει ο Υπουργός. Ζητούμε να υπάρξει ρητή αναφορά της ΕΣΕΕ.
- Αποβάλλει τον Εμπορικό κόσμο από την επιτροπή επιλογής του Διοικητή του ΙΚΑ. Ζητούμε η ΕΣΕΕ να μετέχει με τον Πρόεδρο και τον Γενικό Γραμματέα.
- Στην επιτροπή επιλογής του Διοικητή του ΟΑΕΕ, να συμμετέχει δια του Προέδρου και του Γενικού Γραμματέα όπως ακριβώς και η ΓΣΕΒΕΕ. 
- Προβλέπει 20ετή παραγραφή των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών στον ΟΑΕΕ και 5ετή παραγραφή των εισφορών που άδικα καταβλήθηκαν στον ΟΑΕΕ. Αυτή είναι η ισότητα που αντιλαμβάνεται το κράτος. Ζητάμε εξίσωση όλων των παραγραφών στην πενταετία. 
- Ακυρώνει την οποιαδήποτε ελευθερία του Διοικητικού Συμβουλίου να διορθώσει αδικίες και να αναγνωρίσει παραγραμμένες απαιτήσεις των ασφαλισμένων προς τα Ταμεία.
- Δίνει το δικαίωμα στον Υπουργό να αλλάξει όποτε θέλει και όπως θέλει τις αρμοδιότητες των Προέδρων, των Διοικητικών Συμβουλίων κλπ με μια απλή υπουργική απόφαση. Το σχέδιο νόμου με τη διάταξη αυτή δεν σέβεται ούτε τη Βουλή.

Ζητάμε άμεσα να ενταχθούν στο νομοσχέδιο οι παρακάτω διατάξεις :

- Καθιέρωση ανώτερης προαιρετικής κλάσης συνταξιοδότησης στον ΟΑΕΕ, με χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Χρηματοδότηση του νέου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων (ΟΑΕΕ) και χρηματοδοτική ενίσχυσή του για τα πρώτα 15 χρόνια κατ’ ελάχιστο από το κράτος ή μέσω κοινωνικού πόρου, όπως συμβαίνει με τα «προνομιούχα» ταμεία του άρθρου 150.
- Επέκταση του θεσμού των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και σε κατηγορίες αυτοαπασχολούμενων ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ.
- Εξομοίωση των πάσης φύσεως επιδομάτων τοκετού και λοχίας για όλες τις γυναίκες, που είναι ασφαλισμένες στον ΟΑΕΕ.
- Επέκταση των κοινωνικών παροχών του κράτους προς τις εργαζόμενες μητέρες ανηλίκων τέκνων και στις αυτοαπασχολούμενες μητέρες (παιδικοί σταθμοί – κατασκηνώσεις κλπ.).
- Η σύσταση του ΑΚΑΓΕ αποτελεί ύψιστο μέτρο κοινωνικής αλληλεγγύης, που είναι και η βάση του ασφαλιστικού μας συστήματος. Λείπει βέβαια η κοινωνική εκπροσώπηση στην Ειδική Επιτροπή Διαχείρισης των πόρων.
- Στο άρθρο 137 αναφέρονται τα της παραγραφής απαιτήσεων κατά και υπέρ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ). Εντύπωση προκαλεί και πάλι το πώς το Ελληνικό Δημόσιο αντιλαμβάνεται την ισότητα, δεδομένου ότι η παραγραφή απαιτήσεων των ΦΚΑ κατά ασφαλισμένων για μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές παραγράφονται μετά 20 χρόνια, ενώ απαιτήσεις των ασφαλισμένων για καταβληθείσες και μη οφειλόμενες εισφορές προς το ΦΚΑ παραγράφονται μετά μόλις 5 χρόνια. Επίσης, στο ίδιο άρθρο αίρεται κάθε δυνατότητα του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΚΑ να διορθώσει ενδεχόμενες αδικίες, μη επιτρέποντάς του να συμψηφίσει, εάν το επιθυμεί, παραγεγραμμένες απαιτήσεις κατά του Φορέα (έστω και αν αυτές είναι πραγματικές, αποδεδειγμένες και δίκαιες), ενώ ρητά αναφέρεται ότι παραίτηση του ΦΚΑ από την παραγραφή ή η αναγνώριση με οποιονδήποτε τρόπο παραγεγραμμένης απαίτησης είναι άκυρη (είναι προφανές ότι η εμπιστοσύνη προς τα Διοικητικά Συμβούλια δεν περισσεύει…).
- Θεωρούμε ότι το ουσιαστικό δικαίωμα veto που έχει ο κυβερνητικός επίτροπος επιδέχεται περιορισμών για την αποφυγή γραφειοκρατικών επιβαρύνσεων στη λειτουργία της διοίκησης των Ταμείων.
- Θεωρούμε θετική την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών αναγγελίας πρόσληψης μισθωτού και ελπίζουμε να επεκταθεί και σε άλλες δραστηριότητες.

Ο εμπορικός κόσμος ζητά από όλους τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου να στηρίξουν και να υπερψηφίσουν τις δίκαιες θέσεις μας ώστε να καταδειχθεί στην πράξη ότι τιμούν και στηρίζουν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας.