Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προτάσεις Ε.Σ.Α για το Ασφαλιστικό
Δελτία Τύπου - Ανακοινώσεις
Παρεμβάσεις

Προτάσεις Ε.Σ.Α για το Ασφαλιστικό

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών επί σειρά ετών υποβάλλει τις προτάσεις του για το ασφαλιστικό σύστημα που καλύπτει την εμπορική τάξη με ιδιαίτερη έμφαση στην εξυγίανση του..Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών επί σειρά ετών υποβάλλει τις προτάσεις του για το ασφαλιστικό σύστημα που καλύπτει την εμπορική τάξη με ιδιαίτερη έμφαση στην εξυγίανση του, στην διατήρηση του κοινωνικού χαρακτήρα της ασφάλισης, την διεύρυνσή της και την συμμετοχή και εγγύηση του κράτους σε αυτή.

Η αναγγελία ενοποίησης των τριών Ταμείων (ΤΑΕ, ΤΕΒΕ, ΤΣΑ) μας βρήκε κατ’ αρχήν επιφυλακτικούς και γνωστοποιήσαμε την αντίθεση μας και τις αντιρρήσεις μας για τον τρόπο και την μεθοδολογία συγχώνευσης των τριών ταμείων καταθέτοντας προτάσεις ώστε να μην επέλθει υποβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών και φαλκίδευση των δικαιωμάτων των εν ενεργεία εμπόρων και των συνταξιούχων.


Κατά την άποψη μας, ο Εμπορικός κόσμος δύναται να συζητά με την εκάστοτε ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις και παραδοχές :


Α.Αποδεχόμαστε και σεβόμαστε τον κοινωνικό χαρακτήρα του Ασφαλιστικού συστήματος υποστηρίζοντας την διατήρηση της «αλληλεγγύης των γενεών» άπαντες οι εμπλεκόμενοι (Κυβέρνηση – Κόμματα – Πολίτες).

Β.Διατήρηση της διμερούς χρηματοδότησης του Ο.Α.Ε.Ε. (κατά 2/3 των ασφαλισμένων και 1/3 του κράτους).

Γ.Διασφάλιση των Οικονομικών του Ο.Α.Ε.Ε. με έμφαση την καταβολή των οφειλών του Δημοσίου υπέρ του Ο.Α.Ε.Ε. (ΤΕΒΕ-114 ΔΙΣ, ΤΑΕ-23.250,ΤΣΑ-1400 μέχρι 30/6/2002).

 

Περαιτέρω ζητούμε :


Να μη θιγούν τα κατώτερα όρια στις προϋποθέσεις σύνταξης.
Συνταξιοδότηση 35ετίας χωρίς όριο ηλικίας ή 65ο έτος με συντάξιμο χρόνο 15 ετών.

Εν σχέσει με τις γυναίκες συναδέλφους – εμπόρους ζητούμε να ισχύσει το ίδιο καθεστώς που ισχύει στους άλλους ασφαλιστικούς φορείς ως προς τα θέματα συνταξιοδότησης μητρότητας, επιδόματα, πρόωρη σύνταξη λόγω ανηλίκων τέκνων και μείωση χρόνου συνταξιοδότησης λόγω τέκνων με δικαίωμα εξαγοράς ανά τέκνο (όπως συμβαίνει για τους άντρες στο στρατό).

Να πραγματοποιηθεί η αναγνώριση του παρωχημένου χρόνου πραγματικής ή αποδεδειγμένης Εμπορικής απασχόλησης ανεξαρτήτου χρόνου ενάρξεως εγγραφής στο Τ.Α.Ε.- Ο.Α.Ε.Ε..


Να επανέλθει στα προβλεπόμενα υπό του νόμου όρια ήτοι εντός τριμήνου, η χορήγηση σύνταξης στους ασφαλισμένους που έχουν αυτοτελή ασφάλιση στο Τ.Α.Ε., άμεση λύση χορήγησης προσωρινής σύνταξης στους συνταξιούχους με διαδοχική ασφάλιση που ταλαιπωρούνται από 12 μήνες και άνω έως την προσωρινή ρύθμιση.
Να διατηρηθεί αδιαπραγμάτευτο το μέτρο αύξησης κατά 5% της πλήρους σύνταξης για κάθε έτος παραμονής στην ασφάλιση του ασφαλισμένου με τα όρια για την πλήρη σύνταξη.


Το ύψος των προσαυξήσεων στις περιπτώσεις καθυστερημένων εισφορών να είναι ανάλογες του πληθωρισμού.
Η παρεχόμενη Ιατροφαρμακευτική και Νοσοκομειακή περίθαλψη να μην διακόπτεται όταν οφείλονται εισφορές, ειδάλλως να μην γίνονται απαιτητές οι εισφορές (η εισφορά στον κλάδο Μητρότητας και Υγείας δεν είναι ανταποδοτική είναι παροχή).


Άμεση βελτίωση του επιπέδου παροχών στο κλάδο υγείας.


Να αρθεί η αδικία του ασφαλισμένου ανδρόγυνου στον ίδιο φορέα συντάξεων και να αποδίδεται αυτοτελής σύνταξη ή και οι δύο συντάξεις, αιτία θανάτου, εφ’ όσον έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικά δικαιώματα όπως θα αποδίδετο εάν είχαν διαφορετικό ασφαλιστικό φορέα, όπως συμβαίνει σε αντίστοιχες περιπτώσεις σε άλλους ασφαλιστικούς φορείς.


Η ρύθμιση, η οποία εισάγεται να ισχύσει για τους ασφαλισμένους του ΤΕΒΕ (προ του 1993), βάσει της οποίας αντιμετωπίζονται ευνοϊκότερα κατά την συνταξιοδότηση τους, με την πριμοδότηση ποσού βασικής σύνταξης (από 1-1-04 156€) να ισχύσει και για τους ασφαλισμένους του ΤΑΕ.
Σε περίπτωση κηρύξεως του εμπόρου σε κατάσταση πτωχεύσεως να αναστέλλεται η υποχρέωση καταβολής εισφορών από την ορισθείσα ημέρα παύσεως των πληρωμών και εφεξής.


Γενικές Παρατηρήσεις επί του προτεινόμενου Οργανισμού του Ο.Α.Ε.Ε. 


Οι προτάσεις και οι επισημάνσεις του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών συμπεριελήφθησαν σε κείμενο της ΕΣΕΕ, που εστάλει στο Ο.Α.Ε.Ε., καθ’ όσον ο προτεινόμενος για ψήφιση στο Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Ε. Οργανισμός, βάσει του οποίου θα λειτουργήσει ο ενιαίος φορέας των υπό συγχώνευση ταμείων, παρουσιάζει τα εξής γενικά αρνητικά χαρακτηριστικά :

 


Α) Επιχειρεί τη διαιώνιση του σημερινού απηρχαιωμένου, γραφειοκρατικού, αναποτελεσματικού και με υψηλό κόστος συστήματος λειτουργίας.
Β) Διαφαίνεται ότι είναι προϊόν συμβιβασμού στην προσπάθεια των μελών της Επιτροπής αφενός μεν να ενσωματώσουν το στελεχιακό δυναμικό των υπό συγχώνευση ταμείων και αφετέρου να μην θίξουν κεκτημένα δικαιώματα, ενώ παράλληλα φροντίζει να διατηρήσουν όλοι τις θέσεις ευθύνης (Προϊστάμενος, Διευθυντής, Γεν. Διευθυντής), ανεξάρτητα από τις προγραμματικές ανάγκες του νέου φορέα.
Γ) Δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν τις νέες τεχνολογίες και τις τεράστιες επικοινωνιακές δυνατότητές τους.
Δ) Δεν εξυπηρετεί βασικούς λόγους της συγχώνευσης, που είναι η δημιουργία οικονομίας κλίμακας, η ποιοτική αναβάθμιση των προσφερομένων υπηρεσιών και η ταχεία και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. 

 

Ο Ε.Σ.Α. προτείνει :


Νέο οργανόγραμμα του Ο.Α.Ε.Ε. από ειδικευόμενους επιστήμονες (εκτός από υπηρεσιακά στελέχη Υπουργείου και των Ταμείων) για το σχεδιασμό ενός σύγχρονου Οργανισμού βιώσιμου και εκσυγχρονισμένου ανάλογα με τις ανάγκες των καιρών.
Να ληφθεί μέριμνα για το μορφωτικό επίπεδο των εργαζομένων στο υπό σύσταση οργανισμό (Ο.Α.Ε.Ε.) και να καθιερωθεί εθελουσία έξοδος για την ανανέωση του δυναμικού του.


Να διατηρηθεί ο θεσμός των εισπρακτόρων (με διασταύρωση των στοιχείων είσπραξης), μέχρι να οριστικοποιηθεί και υλοποιηθεί η είσπραξη των εισφορών μέσω των εισπρακτικών οργανισμών (ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών έχει καταθέσει πρόταση να διαθέσει χώρο στα γραφεία του για την στέγαση εισπρακτόρων του ΤΑΕ προς εξυπηρέτηση των μελών του).


Να γίνει σαφής ο καθορισμός των οργανώσεων που θα προτείνουν και θα αποτελούν το εννεαμελές Δ.Σ.


Το Δ.Σ. να είναι αιρετό με εκλογές μεταξύ των Ταμειακά ενήμερων εμπόρων του Ο.Α.Ε.Ε. και όχι των Εμπορικών Οργανώσεων. Ο Διοικητής να είναι πάντα αιρετός εν ενεργεία έμπορος ή συνταξιούχος και ο Δ/νων Σύμβουλος να είναι manager. Ο Αντιπρόεδρος να εκλέγεται από το Δ.Σ. του Οργανισμού με δεκαοκτάμηνη διάρκεια θητείας.

Να θεσμοθετηθεί θέση στο Δ.Σ. του νέου Ο.Α.Ε.Ε. από τον ΕΣΑ καθ’ όσον είναι δεδομένο ότι το 60% του εμπορεύεσθαι βρίσκεται στην Αθήνα. 

Να υπάρξει χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της μηχανοργάνωσης του ΟΑΕΕ με ταχύτερους ρυθμούς. 

Περιορισμός των Δ/νσεων του Ο.Α.Ε.Ε. Πανελλαδικά σε 9 Επιτελικές και 13 Περιφερειακές με έδρα την έδρα της περιφέρειας.

Π.χ. Επιτελικές 
Εσόδων
Ασθένειας
Οικονομικών 
Διοικητικών
Μηχανοργάνωσης 
Επιθεώρησης 
Δικαστικού 
Ασφάλισης
Δημοσίων Σχέσεων 
Έργο Περιφερειακών Δ/ντών.
Η καθοδήγηση και ο έλεγχος των τμημάτων του Ο.Α.Ε.Ε. και των υπαλλήλων αυτού.
Σχόλιο. Για την Επικουρική – Επαγγελματική Ασφάλιση.

Βασική προτεραιότητα ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας αποτελεί η παραγωγή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών υγείας και η ευρύτερη δυνατή διάχυση στο σύνολο του πληθυσμού. Οι «μη έχοντες» δεν συγκαταλέγονται στην πελατεία των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών, γι’ αυτό ένα σύγχρονο Σύστημα Υγείας οφείλει να στοχεύει πρωτίστως σ’ αυτά τα στρώματα του πληθυσμού».

Μήπως το επόμενο βήμα είναι η μη υποχρεωτική ασφάλιση στους ασφαλιστικούς φορείς ; Ο.Α.Ε.Ε., Ι.Κ.Α., κλπ. 

Οι όποιες αλλαγές ή τροποποιήσεις στους ασφαλιστικούς μας φορείς, θεωρούμε ότι θα πρέπει να πραγματοποιούνται με την σύμφωνη γνώμη των άμεσα ενδιαφερομένων.
Με λύπη μας επισημαίνουμε για πολλοστή φορά, ότι ενώ είναι κοινωνικό δικαίωμα και κρατική υποχρέωση η προαγωγή, η πρόληψη και η προστασία της υγείας κάθε ασφαλισμένου αντί να βελτιώνονται οι παροχές, ελαχιστοποιούνται και σε πολλούς τομείς οι ασφαλισμένοι μας βρίσκονται σε απόγνωση και αγανάκτηση.

Πχ. Συντάξεις : Ο νόμος ορίζει απόδοση σύνταξης εντός τριών μηνών (καθεστώς του ταμείου από 1 έως 2 χρόνια, εάν η ασφάλιση είναι διαδοχική ή όχι).
Παροχές μέσω ειδικοτήτων γιατρών : Στάσιμες εδώ και χρόνια – και δεν έχει διευρυνθεί ο κατάλογος των ειδικοτήτων γιατρών (πχ οδοντίατροι, για ενήλικες, αγγειολόγοι κλπ).

Απαράδεκτο το καθεστώς εισαγωγής στα νοσοκομεία : Δεν έχει αρμοδιότητα ο οικογενειακός γιατρός να δώσει παραπεμπτικό για εισαγωγή σε νοσοκομείο ή κλινική και πρέπει ο συνάδελφος να περιμένει μήνες στη λίστα ή να στραφεί στον ιδιωτικό τομέα ή τα απογευματινά ιατρεία, αναβιώνοντας και αναπαράγοντας συστήματα συναλλαγής (φακελάκια), με υπέρμετρο κόστος οικονομικό και ψυχολογικό. 

Δεν συζητήθηκε η αύξηση του κλειστού νοσηλίου και είναι υποβαθμισμένες οι παροχές στη νοσοκομειακή περίθαλψη. Δεν εξισώθηκαν οι παροχές και τα δικαιώματα των συνταξιούχων μας σε νοσοκομειακή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τα οποία χάνονται από τη στιγμή που οι εν ενεργεία έμποροι συνταξιοδοτούνται.
Εν κατακλείδι ζητάμε τύποις και ουσία να τηρηθεί ο κοινωνικός χαρακτήρας του ασφαλιστικού μας συστήματος και το κράτος πρόνοιας, όπως ορίζει το σύνταγμά μας.

 

Συνάδελφοι,

Στόχος των προτάσεών μας, μέσω του Υπομνήματος που υποβάλλαμε στο Υπουργείο, είναι η διασφάλιση του κοινωνικού χαρακτήρα του ασφαλιστικού μας συστήματος, η επιβίωση του ασφαλιστικού μας φορέα και η βελτίωση των παροχών προς τους ασφαλισμένους μας. 

Δυστυχώς παρά τις προσπάθειές μας και τις έντονες οχλήσεις μας προς τα αρμόδια Υπουργεία και ενώ επετεύχθη στις 24-9-04 μια πρώτη συνάντηση με τον αρμόδιο σύμβουλο του Υφυπουργού Απασχόλησης κ. Κουτρουμπή και άλλους παράγοντες του Υπουργείου και τη δέσμευσή τους, ότι σε εύλογο χρονικό διάστημα θα υπάρξει νέα συνάντηση, τούτο δεν επετεύχθη. 

Καθημερινά πολλαπλασιάζονται οι διαμαρτυρίες συναδέλφων μας για θέματα που αφορούν τον ΟΑΕΕ (απόδοση συντάξεων, μη πρέπουσα συμπεριφορά υπαλλήλων του οργανισμού, υποβάθμιση παροχών), ενώ διαπιστώθηκε ότι χωρίς καμία βελτίωση παροχών στο κλάδο Υγείας, υπήρξε απροειδοποίητη αύξηση ασφαλίστρου, από το μήνα Νοέμβριο 2004, κατά 4 €.

Θεωρούμε ότι οι υποσχέσεις και δεσμεύσεις της Κυβέρνησης θα πρέπει να υλοποιηθούν, προσέτι δε γιατί είναι συνταγματική η κατοχύρωση και βελτίωση παροχών υγείας προς κάθε ασφαλισμένο. 

Παρά τη γνωστοποίηση και δημοσιοποίηση των θέσεων μας και διεκδικήσεων μας, είμαστε στη δυσάρεστη θέση, μετά τη δημοσίευση του νέου καταστατικού του ΟΑΕΕΕ Π.Δ.258 αριθμός φύλλου εφημερίδος Κυβερνήσεως 316/28-12-05, να δηλώσουμε ότι προκύπτουν νέες ανησυχίες και ερωτηματικά στους ασφαλισμένους του ΤΑΕ, για θέματα που αφορούν τη σύνταξη και τη περίθαλψη αυτών.

Οι όποιες αναφορές του νέου καταστατικού δημιουργούν ανισότητες, μετά τη ενοποίηση και υποβαθμίζουν τις παροχές, ως προ τους ασφαλισμένους του ΤΑΕ.

Συγκεκριμένα:


Οι αναφορές για αύξηση συντάξεων είναι 2% στο ΤΑΕ και 2,5% - 3,5% στο ΤΕΒΕ.
Έως τώρα η κατώτατη μηνιαία σύνταξη δεν μπορούσε να είναι κατώτερη των 420 Ευρώ.

Όμως στο άρθρο 24 παρ.2 του Π.Δ αναφέρεται ότι το κατώτατο όριο μηνιαίας σύνταξης λόγω γήρατος και αναπηρίας καθορίζεται στο ποσό που αντιστοιχεί σε 15 χρόνια ασφάλισης στην 6η ασφαλιστική κατηγορία 1.263.41 Ευρώ, δηλαδή 1263,41 χ 2 % = 379,05 Ευρώ.

Εδώ λοιπόν προκύπτει μείωση συντάξεων.

Στο άρθρο 25 ε παρ.2 αναφέρεται ότι το κατώτατο όριο μηνιαίας σύνταξης λόγω θανάτου ορίζεται στο 80% του κατώτατου ορίου σύνταξης λόγω γήρατος και αναπηρίας.
Εάν όπως υπολογίσθηκε ανωτέρω η κατώτατη μηνιαία σύνταξη είναι 379,05 ευρώ, το κατώτατο όριο σύνταξης λόγω θανάτου είναι 379,05χ 0,80=303,2 ευρώ . 
Εδώ αποδεικνύεται η περαιτέρω μείωση. 

Στο άρθρο 5 παρ.3, που αφορά τις ασφαλιστικές κατηγορίες.

Πρόταση: Η κατάταξη στην ασφαλιστική κλάση να γίνεται με έγκριση και ευθύνη του ασφαλισμένου.

Στο άρθρο 15 παρ.3, που αναφέρει τον τρόπο είσπραξης για καθυστερούμενες εισφορές.
Πρόταση: Οι καθυστερούμενε ς ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του ΟΑΕΕ να αναπροσαρμόζονται στο ύψος του ασφαλίστρου του χρόνου καταβολής του και να μην επιβαρύνονται με πρόσθετα τέλη.

Στο άρθρο 17 που αναφέρει για το δικαίωμα επιστροφής.
Πρόταση: Το δικαίωμα επιστροφής να ισχύει εσαεί, να απαληφθεί η πενταετία.

Στο άρθρο 30 παρ. δ, αναφέρεται ότι η σύνταξη λόγω θανάτου καταβάλλεται αναδρομικά, όχι όμως για χρονικό διάστημα, μεγαλύτερο του ενός έτους.
Πρόταση: Να ισχύει αναδρομικότητα για 5 έτη.

Στο άρθρο 35 παρ. 3 αναφέρεται ότι συμψηφισμός με τις συντάξεις που χορηγούνται από τον ΟΑΕΕ, επιτρέπεται μόνο για απόσβεση οφειλών του συνταξιούχου στον Οργανισμό και αναφέρει και για τόκους.
Πρόταση: Να προσδιοριστεί με σαφήνεια το μέγεθος των τόκων και τα πρόσθετα τέλη.

 

Γενικές Παρατηρήσεις

1.Η μεταβίβαση ατομικής επιχείρησης στον ή στην σύζυγο να μη θεωρείται οικονομική ενότητα και να ισχύσει, ότι ισχύει και για το ΤΕΒΕ.
2.Να ισχύσει η απόδοση βασικής σύνταξης όπως και στο ΤΕΒΕ.
3.Οι ασφαλιστικές κατηγορίες του ΤΑΕ, που προσδιορίζονται με την έναρξη ισχύος του Π.Δ, να επανεξετασθούν, διότι ο προσδιορισμός, όπως διατυπώνεται, μειώνει κατά πολύ την απόδοση σύνταξης στους ασφαλισμένους του ΤΑΕ.
π.χ. η Ζ’ ασφαλιστική κατηγορία του ΤΑΕ κατατάσσεται στην 8η κατηγορία του ΟΑΕΕ ( σχετικός πίνακας ).
Όμως η μηνιαία εισφορά της Ζ΄ είναι 356 ευρώ , ενώ η μηνιαία εισφορά της 8ης κατηγορίας του ΟΑΕΕ είναι 292,17 ευρώ. Άρα προκύπτει ότι με πολλαπλάσιο μηνιαίο ασφάλιστρο, κατατάσσεται ο ασφαλισμένος του ΤΑΕ σε μικρότερη κλάση και του αποδίδεται πολύ μικρότερη σύνταξη.
4.Ουδεμία αναφορά γίνεται για τον τρόπο υπολογισμού σύνταξης γήρατος πέραν της 35 ετίας . Έως τώρα, για κάθε έτος, ίσχυε αύξηση 5%. Τώρα ποιος υπολογισμός θα υπάρξει ;

 

Αρνούμεθα:


-Την οποιαδήποτε αύξηση ορίου συνταξιοδότησης, λόγω προσδόκιμου ορίου ζωής.
-Τις λογικές ότι οι ασφαλισμένοι καταβάλλουν εισφορές για 12 μήνες, ενώ οι συνταξιούχοι λαμβάνουν συντάξεις σε 14μηνη βάση.
Οι όποιες αυξήσεις ασφαλίστρων να είναι εναρμονισμένες, αναλόγως με τις αυξήσεις των συντάξεων.
-Τα αποθεματικά του ενιαίου φορέα να διατίθενται επικινδύνως και να τοποθετούνται στο Χρηματιστήριο.