Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θέσεις Ε.Σ.Α για εμπορικό, οικονομικό, φορολογικό και ασφαλιστικό περιβάλλον
Θέσεις ΕΣΑ
Παρεμβάσεις

Θέσεις Ε.Σ.Α. για την αναμόρφωση του εμπορικού, οικονομικού, φορολογικού και ασφαλιστικού περιβάλλοντος

Η μικρομεσαία εμπορική επιχείρηση είναι η βάση της πραγματικής οικονομίας αφού στηρίζει τόσο την ανάπτυξη όσο και την απασχόληση. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται ο κατάλληλος σχεδιασμός προκειμένου να αντιμετωπιστούν όχι μόνο οι επιπτώσεις της κρίσης αλλά -και το κυριότερο- οι νέες ανάγκες, προτεραιότητες και στρατηγικές που θα απαιτηθούν προκειμένου οι επιχειρήσεις αυτές να εξακολουθούν και μετά την κρίση να έχουν τον σημερινό σημαίνοντα ρόλο τους.

Μετά από επεξεργασία που έγινε από την διοίκηση του Συλλόγου προέκυψαν τα παρακάτω σημεία-θέσεις τα οποία βοηθούν όχι μόνο στην αντιμετώπιση της κρίσης αλλά και στην προσαρμογή του εμπορίου γενικότερα στο νέο οικονομικό περιβάλλον.

Σημεία-θέσεις που αναπτύσσονται :

1. Φορολογία

2. Χρηματοδότηση – Ρευστότητα της αγοράς

3. Εμπορική χωροταξία – Χρήση Γης – Συγκέντρωση – Ανάγκη νέου ρυθμιστικού σχεδίου – Ανάδειξη τουριστικών περιοχών και τουριστικών ζωνών εντός πόλεων

4. Ασφαλιστικό

5. Εμπορικό περιβάλλον

 

1. Φορολογία

• Το φορολογικό πλαίσιο θα πρέπει να το διακρίνουν οι αρχές της σαφήνειας, της απλούστευσης, της διαφάνειας και της διαχρονικότητας.

• Ανταγωνιστικό φορολογικό πλαίσιο για τις μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, το οποίο θα βασίζεται σε ρεαλιστικούς φορολογικούς συντελεστές.

• Κατάργηση έκτακτων εισφορών.

• Μεγαλύτερα φορολογικά κίνητρα για αδιανέμητα κέρδη που επενδύονται στις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων που τηρούν. Θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν η μορφή της επένδυσης και η συμβολή της στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της και την αύξηση της απασχόλησης προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

• Μείωση της φορολογίας σε εμπορικές επιχειρήσεις με βιβλία Γ’ κατηγορίας.

• Άρση της υποχρέωσης δημοσίευσης των ισολογισμών σε ημερήσιο οικονομικό και τοπικό τύπο με αντίστοιχη υποχρέωση των επιχειρήσεων να τον δημοσιεύουν στην εταιρική τους ιστοσελίδα ή εάν δεν υπάρχει στην ιστοσελίδα του οικείου Εμπορικού Συλλόγου ή του φορέα εκπροσώπησής της. Της ρύθμισης αυτής να εξαιρούνται οι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών.

• Θέσπιση φορολογικών κινήτρων για τις συνεπείς φορολογικές συμπεριφορές.

• Θέσπιση ανεξάρτητου μηχανισμού για εξωδικαστική επίλυση διαφορών ώστε να αποφεύγεται η χρονοβόρα και γραφειοκρατική σημερινή κατάσταση (Γαλλικό σύστημα).

• Κατάργηση του Κ.Β.Σ.

• Επανακαθορισμός των εκπιπτωμένων δαπανών στη φορολόγηση των επιχειρήσεων ώστε να εξασφαλίζεται διαφάνεια και σταθερό πλαίσιο κατά τους φορολογικούς ελέγχους.

• Πάγωμα των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και μείωση του συντελεστή εμπορικότητας.

• Μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α, στα τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης σε 8% και στα υπόλοιπα προϊόντα και υπηρεσίες στο 15% ώστε να αποδυναμωθεί κάθε κίνητρο αποφυγής έκδοσης παραστατικών.

• Για τους συναλλασσόμενους με το Δημόσιο θα πρέπει να περιγράφεται επακριβώς το έργο και οι όροι των συμβάσεων, να τηρούνται αμετάκλητα οι όροι αυτοί στο σκέλος των πληρωμών των προμηθευτών ώστε να αποφεύγονται "αναγκαίες" επεκτάσεις και να ελέγχονται οι υπερτιμολογήσεις των διατεθειμένων προϊόντων.

• Σύσταση συμβουλευτικού οργάνου με συμμετοχή εκπροσώπων παραγωγικών φορέων, προκειμένου να εξετάζονται οι υψίστης σημασίας φορολογικές μεταβολές. Τα συμβουλευτικό αυτό όργανο δεν θα υποκαθιστά την δημόσια διαβούλευση, οι δε προτάσεις του θα έχουν και τα χαρακτηριστικά της δημοσιότητας. Θα μπορεί να συνεδριάζει και μετά από πρόσκληση των παραγωγικών φορέων με αντικείμενο προβλήματα που ανακύπτουν τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο.

• Για την διασφάλιση της ισότητας μεταξύ κράτους και φορολογουμένου απαιτούνται συμμετρικές διατάξεις για τις επιβαρύνσεις καθυστερημένης καταβολής και για τις προθεσμίες, ταχεία και έντοκη επιστροφή των ποσών, που οφείλει το κράτος, δυνατότητα αυτοδίκαιου συμψηφισμού πιστωτικών και χρεωστικών ποσών ανεξαρτήτως φορολογικού αντικειμένου.

 

2. Χρηματοδότηση – Ρευστότητα της αγοράς

• Απαιτείται άμεση επανεξέταση των πολιτικών ενίσχυσης του τραπεζικού συστήματος σε συνάρτηση με τα κριτήρια που εφαρμόζουν οι τράπεζες στην υλοποίηση των προγραμμάτων Τ.Ε.Μ.Π.Μ.Ε. με αποκλειστική στόχευση την ενίσχυση των επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας.

• Σύσταση μηχανισμού ελέγχου της χρηματοδοτικής πολιτικής των τραπεζών που συμμετέχουν σε προγράμματα (εθνικά και κοινοτικά) για την αντιμετώπιση της κρίσης, ώστε να εξαλειφθούν τα φαινόμενα εκμετάλλευσης της δεσπόζουσας θέσης του τραπεζικού συστήματος.

• Επιδότηση επιτοκίου για επενδυτικά δάνεια με κριτήριο τη διατήρηση ή και την αύξηση της απασχόλησης.

• Παροχή βοηθήματος, (αλληλόχρεου λογαριασμού, ποσοστό 50% επί των κρατήσεων υπέρ τρίτων με το οποίο επιβαρύνονται οι έμποροι στις συναλλαγές τους), σε επιλεγμένες ασθενείς ομάδες πληθυσμού. Το βοήθημα θα παρέχεται σε επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, από τις οποίες ο επιδοτούμενος θα μπορεί να πραγματοποιεί αγορές (κατά τα πρότυπα του κοινωνικού τουρισμού).

• Θεσμοθέτηση ομολογιακού δανείου μικρομεσαίων επιχειρήσεων με στόχο τη διαχείριση του συσσωρευμένου χρέους τους και σκοπό τη χρονική επιμήκυνση του με ευνοϊκούς όρους και με την παροχή κρατικής εγγύησης.

 

3. Εμπορική χωροταξία – Χρήση Γής – Συγκέντρωση – Ανάγκη νέου ρυθμιστικού σχεδίου – Ανάδειξη τουριστικών περιοχών και τουριστικών ζωνών εντός πόλεων

• Εφαρμογή και στην Αθήνα των όρων και προϋποθέσεων ίδρυσης και εγκατάστασης νέων πολυχώρων και υπηρεσιών που σήμερα εξαιρούνται (Ν. 3377/2005, αρθ. 10).

• Χαρακτηρισμός του εμπορικού κέντρου της Αθήνας ως επιχειρηματικού και εμπορικού πάρκου με σκοπό τη διατήρηση του παραδοσιακού χαρακτήρα των αγορών αλλά συγχρόνως δημιουργία υποδομών ανάπτυξης των εμπορικών επιχειρήσεων.

• Κίνητρα για τη διατήρηση, την επαναφορά και την ανάπτυξη θεματικών αγορών στο εσωτερικό κέντρο της Αθήνας και σε συνοικίες στις οποίες υπάρχει μεγάλος αριθμός κενών καταστημάτων.

• Στα πλαίσια της διατήρησης της παραδοσιακής μορφής της εμπορικής δραστηριότητας θα πρέπει να αποκλειστεί η δυνατότητα συνένωσης κτιρίων για την συνεγκατάσταση επιχειρήσεων διαφορετικού τομέα δραστηριότητας.

• Καθορισμός των επαγγελματικών χρήσεων για τη διαφύλαξη της παραδοσιακής εμπορικής μορφής του κέντρου της Αθήνας.

 

4. Ασφαλιστικό

• Διατήρηση και βιωσιμότητα του Δημόσιου και Κοινωνικού χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης και του αναδιανεμητικού συστήματος.

• Σταθερή, συνεχής και επαρκής χρηματοδότηση του ΟΑΕΕ με συγκεκριμένο ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό.

• Επαναφορά των συνταξιούχων στο κλάδο υγείας του Οργανισμού, μέχρι την ενοποίηση των κλάδων υγείας όλων των Ταμείων σε ένα ενιαίο ασφαλιστικό οργανισμό υγείας.

• Κατά την εκκαθάριση της πληρωμής των προμηθευτών του δημοσίου, να γίνεται διασταύρωση πιθανών οφειλών τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία με αυτόματη παρακράτηση και απόδοσή τους στα αντίστοιχα ταμεία.

• Διεύρυνση της ασφαλιστικής βάσης του ΟΑΕΕ και σε περιοχές κάτω των 2.000 κατοίκων (με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια).

• Άμεση μηχανοργάνωση των Ταμείων για περιστολή των δαπανών και ταχεία απονομή σύνταξης.

• Ορθολογική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΑΕΕ.

• Διατήρηση του αιρετού της Διοίκησης του ΟΑΕΕ και θεσμοθέτηση θέσεων Υποδιοικητών, ένας εκ των οποίων θα ορίζεται από τον κλάδο των Εμπόρων.

• Καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής και εισφοροαπαλλαγής με τη δημιουργία κατάλληλων μηχανισμών έγκαιρης είσπραξης και προειδοποίησης.

• Ποσοστό 50% επί των κρατήσεων υπέρ τρίτων με το οποίο επιβαρύνονται οι έμποροι στις συναλλαγές τους να κατευθύνεται για την ενίσχυση του ΟΑΕΕ.

 

5. Εμπορικό περιβάλλον

• Πιστοποίηση των Μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων.

Καθιέρωση Ελληνικού Σήματος Ποιότητας (υλοποίηση της πρότασης του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών που εμπεριέχεται στο ΕΣΠΑ στο κεφάλαιο Πράσινη Ανάπτυξη).

• Όροι – προϋποθέσεις – κριτήρια άσκησης εμπορικής δραστηριότητας.

• Βελτίωση παρεχομένων υπηρεσιών δημοσίου:

ΚΕΠ - δημιουργία ειδικού τμήματος εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων σε οικονομικές, διοικητικές και ασφαλιστικές συναλλαγές.

• Εκπτώσεις – Προσφορές - Προωθητικές ενέργειες: επαναπροσδιορισμός του ισχύοντος πλαισίου και ενεργοποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

• Παρεμπόριο

• Εντατικοποίηση ελέγχων στις πύλες εισόδου της χώρας με την χρήση εργαλείων σύγχρονης τεχνολογίας (SCANNING-GPS ).

• Κατάργηση κάθε υπαίθριας στάσιμης ή πλανόδια εμπορικής δραστηριότητας με εξαίρεση τις αδειοδοτούμενες θέσεις λαϊκών αγορών, μόνο για νωπά προϊόντα γης και θάλασσας καθώς και των αδειοδοτούμενων σημείων πώλησης παραδοσιακών προϊόντων (κάστανα, κουλούρια κλπ.). Προϋπόθεση για την άσκηση κάθε εμπορικής δραστηριότητας να είναι η απόκτηση αριθμού εμπορικού μητρώου.

• Θέσπιση κριτηρίων για την οργάνωση και λειτουργία περιστασιακών κλαδικών εκθέσεων-αγορών.

• Πορείες-Συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας

• Να προβλεφθούν και ορισθούν άμεσα συγκεκριμένοι χώροι στους οποίους θα λαμβάνουν χώρα οι διαμαρτυρίες πολιτών και ομάδων πολιτών, αποκλειόμενης παράλληλα κάθε μετακίνησής τους. Κατ’ αυτό τον τρόπο :

α) Εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία της πόλης και αναδεικνύεται η πολιτιστική, εμπορική και τουριστική ταυτότητά της.

β) Αποφεύγεται ο αποκλεισμός για μεγάλο χρονικό διάστημα μεγάλων τομέων της πόλης από την ΕΛ.ΑΣ.

γ) Διασφαλίζονται θέσεις εργασίας

δ) Δεν αποτρέπονται οι πολίτες, επισκέπτες της πόλης και εν δυνάμει καταναλωτές να επισκεφθούν το κέντρο της πρωτεύουσας.

ε) Αναδεικνύεται και διασφαλίζεται η εικόνα του κέντρου της πόλης, ως φιλικός προορισμός για Έλληνες και ξένους επισκέπτες.

• Να μη γίνεται κατάχρηση του πανεπιστημιακού ασύλου (παράδειγμα ΑΣΟΕΕ)

• Εγκληματικότητα

Διασφάλιση συνθηκών ασφάλειας στην καθημερινότητα του πολίτη, του επιχειρηματία, του εργαζόμενου, του καταναλωτή, η οποία πλήττεται. Ήδη σε πολλές περιοχές έμποροι, εμποροϋπάλληλοι και καταναλωτές γίνονται καθημερινά μάρτυρες επεισοδίων και συμπλοκών μεταξύ παραβατικών ομάδων.

• Μελέτη σκοπιμότητας μεταστέγασης Υπουργείων, Φορέων και Δημόσιων Υπηρεσιών και διάλογος με τους επαγγελματικούς φορείς πριν την όποια απόφαση.

• Κριτήρια παραγωγικότητας δημοσίων υπαλλήλων – διαδικασία αξιολόγησης με την συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων.

• Αύξηση του ποσοστού από 3% σε 10% επί των ετήσιων εσόδων των επιμελητηρίων από τις συνδρομές των μελών τους, που διατίθεται για την ενίσχυση των πρωτοβαθμίων συνδικαλιστικών οργανώσεων και θέσπιση κριτηρίων επιμερισμού του (Ν3419/2005).

 

Συνημμένα αρχεία :  Υπόμνημα ΕΣΕΕ εν όψει ΔΕΘ,   Δ.Τ. ΕΣΕΕ μετά την συνάντηση με τους Υπουργούς Οικομομικών, Οικονομίας-Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας και Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης