Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θέσεις Ε.Σ.Α για το φορολογικό
Παρεμβάσεις

Οι θέσεις του Ε.Σ.Α για το φορολογικό προς τον Υπουργό Οικονομικών κ.Γ.Παπακωνσταντίνου

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών  στις 3 Φεβρουαρίου 2010 απέστειλε  επιστολή προς τον Υπουργό Οικονομικών κ.Γ.Παπακωνσταντίνου με θέμα : «Προτάσεις μας στα πλαίσια του κοινωνικού διαλόγου και της διαβούλευσης, εν όψει της επικείμενης φορολογικής μεταρρύθμισης, ειδικότερα για το παραεμπόριο και τα επιβαλλόμενα μέτρα πάταξής του».

 

"Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

 

Με εξαιρετικά ιδιαίτερο και καθολικό ενδιαφέρον παρακολουθεί ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, το έργο της διαβούλευσης από τη Κεντρική Επιτροπή Συντονισμού της Φορολογικής Μεταρρύθμισης, στην οποία συμμετείχε αρκούντως μεγάλος αριθμός επαγγελματικών, κοινωνικών και παραγωγικών φορέων.

Οι απόψεις του εμπορικού και επαγγελματικού κόσμου, ασφαλώς και αποδόθηκαν κατά τον καλύτερο τρόπο από τις συναρμόδιες οργανώσεις (ΟΚΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣEΒΕΕ, , EBEA, BEA, EEA, ΓΣΕΕ).

 

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ο μεγαλύτερος της Ελλάδας από το 1902) με το αίσθημα της μεγάλης ευθύνης απέναντι στην ιστορική και μακρόχρονη πορεία του, επιβεβαιώνει την αγωνία του εμπορικού κόσμου που εκπροσωπεί και τάσσεται αλληλέγγυος με τους κοινωνικούς εταίρους στο προσκλητήριο της Κυβέρνησης να συζητήσει μαζί τους τις αναγκαίες προσαρμογές του επιχειρηματικού φορολογικού καθεστώτος και ευρύτερα του φορολογικού συστήματος, ώστε η χώρα να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο.

 

Έτσι συμπληρώνει με τη φωνή του αυτά τα σημεία που ανέδειξε ως κοινό τόπο η οργανωμένη διαβούλευση, σε όλες σχεδόν τις ομάδες εργασίας.

Ότι δηλαδή ο στόχος όλων των φορέων και κυρίαρχα της Κυβέρνησης δεν είναι απλά ένα ακόμη φορολογικό νομοσχέδιο αλλά η μετάβαση σε ένα νέο εθνικό φορολογικό σύστημα, απλό, δίκαιο, σταθερό και αποτελεσματικό, που θα κατανέμει τα φορολογικά βάρη στους πολίτες, με δίκαιο και αναλογικό τρόπο και θα επιβραβεύει όσους είναι φορολογικά συνεπείς.

 

Όλες σχεδόν οι προτάσεις του εμπορικού και επαγγελματικού κόσμου στην ουσία κάνουν έκκληση στην Κυβέρνηση να θεραπεύσει τις πολύχρονες παθογένειες και αγκυλώσεις του φορολογικού συστήματος, μεταξύ των

οποίων η εκτεταμένη φοροδιαφυγή, η παραοικονομία και το παραεμπόριο που παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί, συνεχίζουν σταθερά να απειλούν και να δυναμιτίζουν την δημοσιονομική σταθερότητα, την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, την υγιή επιχειρηματικότητα, ενώ άμεσα πυροβολείται η κοινωνική συνοχή από τη στασιμότητα χρηματοδότησης των κοινωνικών παροχών, όπως της υγείας, της παιδείας, των συντάξεων και γενικά όλων των άλλων κοινωνικών αγαθών.

Με βάση τα παραπάνω εστιάζουμε και εμείς στα βασικά χαρακτηριστικά της αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος :

1. Μεγάλη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην πολυπλοκότητα που οφείλεται :

• Στον μεγάλο αριθμό των φόρων.

• Στη διατύπωση των φορολογικών νόμων.

• Στις πολύπλοκες διαδικασίες εφαρμογής του στην πράξη.

• Στις δαιδαλώδεις και γραφειοκρατικές διαδικασίες διαχείρισής του, που «πνίγει» το επιχειρείν και μαζί με τη διαφθορά γίνονται βαρίδια στην ανάπτυξη των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Το νέο φορολογικό σύστημα που χρειαζόμαστε πρέπει να γίνει απλό, έτσι ώστε να είναι εύκολα κατανοητό, χωρίς «γρίφους» και «παγίδες» στην ερμηνεία του. Οι αντιφατικές διοικητικές ερμηνείες είναι σήμερα ο «Δούρειος Ίππος» στην αλλοίωση και ερμηνεία κατά το δοκούν της αληθούς βούλησης του νομοθέτη. Μόνο έτσι, με την σαφήνεια, θα περιορισθεί στο ελάχιστο το μεγάλο γραφειοκρατικό κόστος εξυπηρέτησης και αποτελεσματικής διαχείρισης του φορολογικού συστήματος (στη χώρα μας υπολογίζεται επισήμως το όλο διοικητικό ετήσιο κόστος των επιχειρήσεων στο 5-6% του ΑΕΠ).

Μόνο έτσι η διαχείριση του θα κοστίζει λιγότερο τόσο στο κράτος, όσο και στις επιχειρήσεις και στους φορολογούμενους πολίτες. Στον αντίποδα της μείωσης της γραφειοκρατίας «το κλειδί» είναι βεβαίως η προώθηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, ώστε η εφορία να επικοινωνεί με το ΙΚΑ, τα Επιμελητήρια, άλλες δημόσιες υπηρεσίες και να μειώνει έτσι, για τις ανάγκες της, το χρόνο απασχόλησης της επιχείρησης.

 

2. Μεγάλη επίσης βαρύτητα πρέπει να δοθεί στην Σταθερότητα.

Πρέπει να εξασφαλισθεί ορίζοντας τουλάχιστον δεκαετίας. Αυτό κρίνεται αναγκαίο όσο ποτέ, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, η αντιμετώπιση της οποίας προϋποθέτει βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων μέσα σε ένα περιβάλλον σταθερού φορολογικού συστήματος.

 

3. Φορολογία επιχειρήσεων

3.1. Για τον λόγο αυτό ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών θεωρεί ότι πρέπει να μειωθούν οι συντελεστές φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων και να είναι ει δυνατόν αφορολόγητα τα κέρδη που επανεπενδύονται. Τα αδιανέμητα δηλαδή κέρδη.

Παράλληλα, πρέπει να δοθούν γενναία φορολογικά κίνητρα επιπλέον των όσων ισχύουν σήμερα, για τις συγχωνεύσεις ή μετατροπές των μικρών επιχειρήσεων χωρίς πολύπλοκες διαδικασίες και γραφειοκρατικά γρανάζια, ανεξαρτήτως του σκοπού δραστηριότητας τους, με στόχο τη δημιουργία βιώσιμων και ανταγωνιστικών μονάδων.

 

3.2. Ενιαίος συντελεστής – αποθεματικό επενδύσεων

Συμφωνούμε και προσυπογράφουμε ανάλογες προτάσεις για την διάκριση φορολόγησης μεταξύ διανεμόμενων και μη διανεμόμενων κερδών ώστε να λειτουργήσουν κίνητρα επανεπένδυσης κερδών με κριτήρια που θα εξασφαλίζουν την ανάπτυξη και την απασχόληση.

• Την καθιέρωση ενιαίου συντελεστή φορολογίας εισοδήματος από επιχειρηματικές δραστηριότητες εταιρειών (ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ, ΑΕ κλπ.) σε ποσοστό 20% (φόρος εισοδήματος δραστηριοτήτων).

• Δημιουργία ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού επενδύσεων από τα αδιανέμητα κέρδη, με προϋπόθεση νέων θέσεων εργασίας για τρία έτη και σε ποσοστό τουλάχιστον στο 80% των αδιανέμητων αυτών κερδών.

• Μείωση της προκαταβολής φόρου κερδών από 80% σε 50% για στήριξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

 

4. Έλεγχος

4.1. Η «αυτοπεραίωση – αυτοέλεγχος» των επιχειρήσεων να συνεχισθεί (βλ. και προτάσεις Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών – ΠΟΦΕΕ σελίδα 9)

Η «αυτοπεραίωση – αυτοέλεγχος» των επιχειρήσεων να συνεχισθεί και να βελτιωθεί με αύξηση των ορίων ει δυνατόν μέχρι το όριο τήρησης βιβλίων Β’ Κατηγορίας (1.500.000 ευρώ) και επανακαθορισμό κάποιων συντελεστών καθαρού κέρδους βάσει της σημερινής οικονομικής παγκόσμιας συγκυρίας αλλά και του ανταγωνισμού που ασκείται σε βάρος των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όποιος καλύπτει συγκεκριμένα κριτήρια να απαλλάσσεται από φορολογικούς ελέγχους ανά τριετία. Σε όλο τον κόσμο ο έλεγχος των επιχειρήσεων γίνεται δειγματοληπτικά και εάν συνεχισθεί ο αυτοέλεγχος θα μειωθούν οι επιχειρήσεις που θα πρέπει να ελέγχονται περίπου στο 15% του συνόλου και οι οποίες θα έχουν ουσιαστικό αντικείμενο ελέγχου λόγω κύκλου εργασιών.

 

4.2. Δημιουργία «ΚΩΔΙΚΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΚΥΡΩΣΕΩΝ» ώστε :

• Να αποτελέσει ισχυρό όπλο στην καταπολέμηση της πολυνομίας

• Να διευκολύνει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, με στόχο την καταγραφή και αντικειμενικοποίηση των φορολογικών διαδικασιών ελέγχου

• Να υπάρχει σε ενιαίο κείμενο ο τρόπος επιλογής των υποθέσεων, η διαδικασία των τριών ειδών ελέγχου (προληπτικός, προσωρινός, τακτικός), οι κυρώσεις για τις παραβάσεις που έχουν διαπιστωθεί, η διαδικασία προσδιορισμού αποτελεσμάτων, η διαδικασία κοινοποίησης των φύλλων ελέγχου, βεβαίωση φόρων και προστίμων.

• Επαναλαμβάνουμε ότι οι προτάσεις αυτές αποβλέπουν στην απλοποίηση των γραφειοκρατικών και πολλές φορές αδιάφανων διαδικασιών και βασίζεται στην ταυτόχρονη κατάργηση του ΚΒΣ, με ενσωμάτωση στις διατάξεις του φορολογικού νόμου των αναγκαίων διατάξεων που υπηρετούν ουσιαστικά το φορολογικό νόμο και τη λογιστική επιστήμη.

• Έναρξη εφαρμογής της ηλεκτρονικής εφορίας «e-DOY» και του συστήματος ELENXIS για αντικειμενικοποίηση των ελέγχων με ταυτόχρονη «Πιστοποίηση» και οριοθέτηση ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, ώστε να ασκείται από το Υπουργείο Οικονομικών ουσιαστικός έλεγχος στο ποιος ασκεί το επάγγελμα του Λογιστή-Φοροτεχνικού.

• Ενοποίηση όλων των ελεγκτικών αρχών για τον έλεγχο των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων και επαγγελματικών.

• Σύνδεση της Γ.Γ.Π.Σ. με την on-line έκδοση των παραστατικών (τιμολογίων, ταμειακών μηχανών).

• Η επιβράβευση των αγαθών πράξεων ήταν ύψιστη υποχρέωση της Πολιτείας στην Αρχαία Ελλάδα. Σήμερα η επιβράβευση της συνέπειας ως προς τις φορολογικές υποχρεώσεις και της σύννομης επιχειρηματικότητας δεν απαντάται στον ισχύοντα κώδικα φορολογίας εισοδήματος. Πρέπει να γίνει θεσμός η επιβράβευση των συνεπών φορολογικά επιχειρήσεων, και η ανάρτηση τους από το Υπουργείο Οικονομικών στο διαδίκτυο, καθώς και η απονομή των ευσήμων σε ειδικές εκδηλώσεις που θα διοργανώνει κατ’ έτος σε όλη την Ελλάδα. Ένας τέτοιος θεσμός μπορεί να γίνει εφαλτήριο κινήτρων και παραδειγματικής διαδικασίας στην υπόθεση της εμπέδωσης εμπιστοσύνης και αμοιβαίων σχέσεων μεταξύ φορολογούμενου και φορολογούσας αρχής (κράτους).

 

4.3. Υποχρεωτικές δημοσιεύσεις στον Τύπο

Πρέπει να καταργηθούν οι υποχρεωτικές δημοσιεύσεις στον τύπο των κάθε είδους ανακοινώσεων καθώς και ισολογισμών των επιχειρήσεων. Αντίθετα με ότι συμβαίνει στις άλλες κοινοτικές χώρες αλλά και στις μη κοινοτικές χώρες τις οποίες καλούμε να ανταγωνιστούμε οι επιχειρήσεις μας αντιμετωπίζουν τόσο την ταλαιπωρία και μάλιστα με γραφειοκρατική διαδικασία όσο και το κόστος μιας αναχρονιστικής και χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο για τα σημερινά δεδομένα.

Μιλάμε για τις μη εισηγμένες επιχειρήσεις στο Χρηματιστήριο Αθηνών που πέραν από την επίσημη εφημερίδα της Κυβέρνησης είναι υποχρεωμένες να δημοσιεύουν κάθε είδους ανακοίνωση και κυρίως τους ετήσιους ισολογισμούς τους και σε δύο άλλες εφημερίδες (οικονομική και πολιτική) και επιπλέον σε μια τοπική της έδρας της.

Και τούτο γίνεται χάριν της ενημέρωσης των μετόχων. Σε μια εποχή όμως που οι πληροφορίες κυκλοφορούν ταχύτατα και ασφαλέστατα χάριν της εξέλιξης της ηλεκτρονικής τεχνολογίας όπου αναζητούνται και ανευρίσκονται ευκολότατα και χωρίς ιδιαίτερο κόστος, επιβάλλεται η άμεση απελευθέρωση των επιχειρήσεων από ξεπερασμένες πρακτικές που μόνον τις «επιδοτούμενες» εφημερίδες εξυπηρετούν.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών θεωρεί αναγκαίο ότι η Κυβέρνηση οφείλει να τολμήσει και να καταργήσει προνόμια χωρίς αντίκρισμα και που σε μια εποχή κρίσιμης καμπής για τις επιχειρήσεις θα απελευθερωθούν πόροι εξοικονόμησης ακόμα και για αύξηση της απασχόλησης.

 

Σημειώστε κύριε Υπουργέ, ότι το κόστος αυτών των δημοσιεύσεων ανέρχεται ετησίως σε 2.000 έως 3.000 € που ισοδυναμεί με εργοδοτικές εισφορές ενός και δύο εργαζόμενων.

 

Πρακτικά ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών προτείνει οι μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών να κοινοποιούν τους ισολογισμούς τους μέσω των εταιρικών ιστοσελίδων που διατηρούν. Σε περίπτωση που δεν έχουν εταιρική ιστοσελίδα να τους κοινοποιούν στους οικείους Εμπορικούς Συλλόγους και Επιμελητήρια που ανήκουν, προκειμένου να αναρτώνται από τους εν λόγω φορείς.

 

5. Παραεμπόριο – Παραοικονομία – Φοροδιαφυγή – Φορολογικός έλεγχος

5.1. Στο τραπέζι των συζητήσεων πολλοί φορείς με στοιχεία παρουσίασαν σαν τη μεγάλη πληγή που δεν κλείνει και αιμορραγεί ακατάσχετα την ανεξέλεγκτη δράση του παραεμπορίου και της παραοικονομίας γενικότερα. Στα συμπεράσματα καταγράφηκε το μεγάλο ζητούμενο : να μεγιστοποιηθεί ο βαθμός ένταξης της παραοικονομίας στη νόμιμη οικονομία.

 

5.2. Επικεντρώνουμε τα κυριότερα σημεία που ανέδειξε η διαβούλευση :

• Το παραεμπόριο έχει άμεση σχέση με την παραοικονομία, δηλαδή τις παράνομες οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες φυσικά δεν αποτυπώνονται στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ).

• Οι παράνομες αυτές δραστηριότητες συμβάλλουν στην απόκτηση εισοδημάτων από μία κατηγορία πολιτών, τα οποία ως προϊόντα παραεμπορίου και παραοικονομίας είναι αδήλωτα και δεν φορολογούνται.

• Σύμφωνα με μελέτες ανεξαρτήτων οικονομικών ιδρυμάτων και διεθνών οικονομικών οργανισμών, η παραοικονομία στη χώρα μας υπερβαίνει το 25% του αναθεωρημένου ΑΕΠ. Ποσοστό από τα μεγαλύτερα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η δε φοροδιαφυγή εκτιμάται σε ποσό που υπερβαίνει τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ.

• Από τα μεγέθη αυτά της παραοικονομίας, μεγάλο μέρος της οποίας προέρχεται και ταυτίζεται με το παραεμπόριο και τη φοροδιαφυγή αφού τα ποσά των φόρων που δεν εισπράττονται είναι τέτοια, όπου αν είχαν εισπραχθεί :

- Το δημοσιονομικό έλλειμμα θα ήταν μηδέν

- Το δημόσιο χρέος θα ήταν πολύ κάτω από το 100% του ΑΕΠ

- Δεν θα χρειαζόταν έκτακτη εισφορά για τόνωση των δημοσίων εσόδων

- Δεν θα χρειαζόταν αύξηση της κοινωνικά άδικης έμμεσης φορολογίας.

• Τα παράνομα κυκλώματα «πετυχαίνουν» λαθραίες πωλήσεις πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, στερώντας φόρους από το κράτος πάνω από 5 δις ευρώ ετησίως. Σύμφωνα και με εκτιμήσεις στελεχών του Υπουργείου Οικονομικών, ο ετήσιος τζίρος του παραεμπορίου, κυμαίνεται από 15 έως 20 δις ευρώ.

• Εμείς ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ως παράγοντες της αγοράς εκτιμούμε ότι ο όγκος του παραεμπορίου αντιστοιχεί στο 1/3 της παραοικονομίας. Με δεδομένο –όπως προαναφέρθηκε- ότι η παραοικονομία φθάνει το 25% του ΑΕΠ, το οποίο σε αξία μεταφράζεται σε 50 δισεκατομμύρια ευρώ, το μερίδιο του παραεμπορίου ξεπερνά σίγουρα τα 15 δις ευρώ.

• Στους κλασικούς κλάδους του λιανικού εμπορίου (ένδυση, υπόδηση, είδη δώρων κλπ) το 1/3 του συνολικού τζίρου, δηλαδή πάνω από 2 δις ευρώ καταλήγει στις «βαθιές τσέπες» του κυκλώματος του παραεμπορίου.

• Η μαύρη διακίνηση ρούχων, παπουτσιών, CDs, δερμάτινων και άλλων βιομηχανικών προϊόντων γίνεται από περίπου 60.000 οικονομικούς μετανάστες. Στο κύκλωμα παράνομης διακίνησης προϊόντων συμμετέχουν 40.000 μικροπωλητές στο λεκανοπέδιο και άλλοι 20.000 στην υπόλοιπη Ελλάδα, που στην πλειονότητα τους είναι παράνομα ενοικιαζόμενοι εντολοδόχοι των λαθρεμπόρων.

• Στην πραγματικότητα το δίκτυο του παραεμπορίου, που δρα ως Μαφία, περιλαμβάνει τους «ευρώ-παραέμπορους», τα τοπικά δίκτυα με αποθήκες και διανομές. Οι μικροπωλητές της Ομόνοιας (Αφρικανοί, Ασιάτες κτλ) και των εισόδων στους σταθμούς του Μετρό, που τρέχουν με τους μπόγους στους ώμους να κρυφτούν στις εφόδους της αστυνομίας, αποτελούν απλώς τον τελευταίο τροχό μιας τεράστιας άμαξας.

• Σε εβδομαδιαία βάση πωλούνται πάνω από 150.000 δερμάτινα είδη «μαϊμού» (τσάντες, πορτοφόλια, ζώνες, βαλίτσες κλπ.).

• Προνομιακός χώρος για τους λαθρέμπορούς είναι ο κλάδος της αργυροχρυσοχοΐας (κοσμήματα). Υπολογίζεται ότι πάνω από το 50% του ετήσιου τζίρου πραγματοποιείται μέσω των παραεμπορικών μονοπατιών.

 

5.3. Άλλες συνέπειες

• Καταγράφηκαν πιο πάνω οι επιπτώσεις του παραεμπορίου στην οικονομία, την Δημοσιονομική προσαρμογή, στην αδυναμία άσκησης κοινωνικής πολιτικής και ενίσχυσης των παροχών στην υγεία, παιδεία, συντάξεις και γενικά όλων των άλλων κοινωνικών αγαθών.

• Όμως δώδεκα και πλέον εμπορικοί και επαγγελματικοί κλάδοι κινδυνεύουν με αφανισμό από το λαθρεμπόριο εμπορευμάτων.

• Κλάδοι όπως της αργυροχρυσοχοΐας, της κατασκευής πουκαμίσων, τα δισκάδικα, τα εργαστήρια και τα μαγαζιά ρούχων, δερμάτινων ειδών, ειδών ταξιδίου, υποδημάτων, ανταλλακτικών αυτοκινήτου, ωρολογίων, οικιακών σκευών, ηλεκτρονικών, πώλησης λογισμικών, οδεύουν προς εξαφάνιση.

• Συνεπώς από το παράνομο παραεμπόριο που δρα ανενόχλητο εδώ και χρόνια χωρίς να πληρώνει φόρους, κερδοσκοπεί σε βάρος των καταναλωτών, ανταγωνίζεται αθέμιτα το υγιές εμπόριο, πλήττει τις τοπικές κοινωνίες και την συνοχή τους αφού εξαφανίζουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αποδυναμώνουν το νόμιμο, στεγασμένο, υγιές εμπόριο. Παράλληλα, πλήττεται η ποιοτική κατοχύρωση και τίθεται σε κίνδυνο η υγεία και η ασφάλεια του καταναλωτή.

 

5.4. Προτεινόμενα μέτρα που πρέπει να υιοθετηθούν στις αλλαγές και προσαρμογές του φορολογικού συστήματος :

• Ο έλεγχος του παραεμπορίου πρέπει να υλοποιηθεί αφού σχεδιασθεί με την προσήκουσα ευθύνη και εμπειρία των εμπλεκόμενων σήμερα αρμόδιων ελεγκτικών υπηρεσιών και οργάνων που είναι :

- Το Υπ. Οικονομικών - Δ/νση Ελέγχων

- Το Υπ. Οικονομικών - ΥΠΕΕ

- Το Υπ.Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας – Γενική Γραμματεία Εμπορίου

- Το Υπ.Προστασίας του Πολίτη – Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας

- Το Υπ.Εσωτερικών – Αρμοδιότητες Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και Δήμων – Στελέχη Δημοτικής Αστυνομίας, Στελέχη κλιμακίων ελέγχου Λαϊκών Αγορών και Υπαίθριου εμπορίου.

• Οι πολυκερματισμός πρέπει να ενοποιηθεί και να ανατεθεί ο έλεγχος με δημιουργία έμπειρου Σώματος Ένστολων Ελεγκτών, στην αρμοδιότητα του Υπ.Προστασίας του Πολίτη.

• Γνωμοδοτικές αρμοδιότητες στο νέο Σώμα πρέπει να έχουν οι αρμόδιοι φορείς του εμπορίου, βιοτεχνίας, μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

• Κωδικοποίηση των υφιστάμενων διατάξεων που αφορούν το πλανόδιο και υπαίθριο εμπόριο, όπως :

- ν.2323/1995 όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τους ν.3190/2003, 3377/2005, 3557/2007.

- Σχ.Υπ.Αποφάσεις ( Υπ.Ανάπτυξης – Γεν.Γραμματεία Εμπορίου) Κ1-188/2006 (ΦΕΚ 66Β’) Κ1-1178/7-6-2007 (ΦΕΚ 1034 Β’ και 1390 Β’).

 

5.5. Είδη ελέγχων – Σχετικά κέντρα

• Κτύπημα του παραεμπορίου, σημαίνει καταρχάς κτύπημα στις πηγές. Στο χώρο δηλαδή των μεγάλων παραβατών. Προς τούτο σε συνεργασία με τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. πρέπει να προωθηθούν μέτρα σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να χτυπηθεί το παραεμπόριο στους τόπους «βάπτισης» των εμπορευμάτων, στα τελωνεία, στις ευρώ-αποθήκες και στα μεγάλα ευρωπαϊκά δίκτυα διασυνοριακών μεταφορών.

• Εισαγωγή αποτελεσματικών τεχνολογικών μεθόδων στους διασυνοριακούς σταθμούς.

- Σκανάρισμα κοντέϊνερς, για αυστηρή επαλήθευση και διασταύρωση των αναγραφόμενων στα παραστατικά εμπορευμάτων με το περιεχόμενο στα κοντέϊνερς.

- Ηλεκτρονική παρακολούθηση της διαδρομής από τα σημεία εισόδου και τελωνειακού ελέγχου μέχρι τους τελικούς προορισμούς σε αποθηκευτικούς χώρους (λιμάνια, λιμάνι Πάτρας, σύνορα με Βαλκανικές χώρες από όπου κατά κοινή παραδοχή και στοιχεία εισέρχεται στη χώρα παράνομα ή νομότυπα ο μεγαλύτερος όγκος του λαθρεμπορίου).

 

5.6.Επίκαιρα στο σημείο αυτό ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών κρίνει αναγκαίο να υπενθυμίσει την επερώτηση που είχαν υποβάλλει 4 Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ στις 19/06/2009 από τους οποίους οι δύο είναι σήμερα Κυβερνητικά Στελέχη. Είναι βέβαιο ότι θα βοηθήσει η επίκληση αυτή στην αξιοπιστία της Διαβούλευσης από πλευράς συμβολής των απόψεων μας με το παρόν υπόμνημα.

 

«Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί :

- Πέραν της συνήθους στατιστικής των περιστασιακών ελέγχων και προστίμων, τι άμεσα μέτρα προτίθενται να λάβουν ώστε να εκλείψει αυτή η τριτοκοσμική και ανεξέλεγκτη κατάσταση γενικευμένης ανοχής, ασυλίας και ατιμωρησίας, που πλήττει δεκάδες τομείς της Ελληνικής οικονομίας και επιδεινώνει την κρίση τους;

- Ποια η στελέχωση και οι ανάγκες των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών στους χώρους του εμπορίου ενδυμάτων, υποδημάτων, αξεσουάρ, CD, κοσμημάτων, καυσίμων, τσιγάρων και τροφίμων-οπωροκηπευτικών και πως προτίθενται να τους ενισχύσουν στο αμέσως επόμενο διάστημα;

- Ζητείται να κατατεθούν αναλυτικά στοιχεία στελέχωσης των αρμόδιων για το θέμα ελεγκτικών μηχανισμών, ανά Νομό και υπηρεσία, σε όλη την Επικράτεια, καθώς και στοιχεία για τους ελέγχους που έκαναν και τα πρόστιμα ή άλλα μέτρα που επιβλήθηκαν από τους εν λόγω ελεγκτικούς μηχανισμούς για δραστηριότητες παραεμπορίου το έτος 2008.

 

Οι βουλευτές

Δημήτρης Κουσελάς

Λούκα Κατσέλη

Στάθης Κουτμερίδης

Γιάννης Μαγκριώτης

 

5.7. Λοιπά μέτρα

• Όλοι οι κάτοχοι αδειών υπαίθριου εμπορίου να εγγράφονται υποχρεωτικά στο Επιμελητήριο και στον ΟΑΕΕ (ασφαλιστικό οργανισμό) και να καθιερωθεί το Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Χωρίς την επίδειξη της σχετικής κάρτας – κατ’ αντιστοιχία με τη θέσπιση της κάρτας ΑΜΚΑ- δεν αποδεικνύεται η νομιμότητα άσκησης της υπαίθριας ή στεγασμένης εμπορικής – επαγγελματικής δραστηριότητας.

• Εντατικοποίηση των ελέγχων από το φορολογικό μηχανισμό στους «δρόμους» διακίνησης προϊόντων και εμπορευμάτων ημέρα και νύκτα (ώστε να προστατευθούν οι έντιμοι επιχειρηματίες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό.

• Αύξηση των συνεργείων προληπτικού ελέγχου, τα οποία θα ελέγχουν αν έχουν εκδοθεί στοιχεία και όχι απλά την εφαρμογή των γραφειοκρατικών διατάξεων κατά την έκδοση των στοιχείων (συχνά παρακάμπτουν την ουσία και διεκδικούν έσοδα από την τυπολατρία).

• Έλεγχος τόσο κατά την έναρξη δραστηριοτήτων (λήψη ΑΦΜ, μητρώο-έναρξη στη Δ.Ο.Υ.) από ξένους μετανάστες, όπου συχνά πολλοί χρησιμοποιούνται ως «αχυράνθρωποι» των κυκλωμάτων του παράνομου εμπορίου, όσο και στη συνέχεια. Πολλοί π.χ. Κινέζοι εμφανίζονται ως εκπρόσωποι ίδρυσης υποκαταστημάτων εταιρειών που εμφανίζονται να έχουν την έδρα της μητρικής εταιρείας στην Κίνα. Στην πραγματικότητα όμως «νομιμοποιούν» τον τρόπο και την «ελευθερία» που επιβάλλει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, που ως Κράτος αποδεχόμαστε νόμιμα. Αυτό εφόσον είναι νόμιμο, δεν έχει να κάνει με τη νομοθεσία, αλλά με την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας, η οποία εκ των πραγμάτων είναι αδύνατο να συγκριθεί με την Κινεζική. Όμως το μεγάλο μέρος των προϊόντων που έρχονται από τις χώρες χαμηλού κόστους μπαίνουν στη χώρα μας παράνομα.

Και δεν είναι μόνο Κινεζικά ρούχα, δερμάτινα, ηλεκτρονικά, αξεσουάρ, μικροσυσκευές κλπ. Είναι μια ευρύτατη γκάμα προϊόντων και από άλλες χώρες (CD, ανταλλακτικά αυτοκινήτων, κοσμήματα, γυαλιά ηλίου, ακόμη και είδη λαϊκής τέχνης κλπ.) που τινάζουν στον αέρα ολόκληρα επαγγέλματα και έχουν εξαφανίσει από τον οικονομικό χάρτη της χώρας – όπως αναφέρθηκε πιο πάνω- ολόκληρους κλάδους μέσα σε ελάχιστα χρόνια."