Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος
Επικαιρότητα

Ενημερωτικό σημείωμα: Σχέδιο νόμου για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας

Ενημερωτικό σημείωμα: Σχέδιο νόμου για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας.
[Στην πλειοψηφία του αναφέρεται σε διαδικασίες αδειοδότησης & λειτουργίας Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος].

Η διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών και Ανάπτυξης για τα ΚΥΕ έχει ήδη ολοκληρωθεί από τις 29-8-2016. 
Στον κάτωθι σύνδεσμο, μπορείτε να δείτε και τα σχόλια που έχουν ήδη γίνει:http://www.opengov.gr/ypoian/?p=7653 

Το ενημερωτικό σημείωμα είναι προϊόν συνεργασίας με τον εξωτερικό συνεργάτη του Ε.Σ.Α, ειδικό σε θέματα ΚΥΕ, 
Κο. Ηλία Τασσόπουλο.
Σ. Αντωνίου, δ/ντης Ε.Σ.Α

 

1. Εισαγωγή:
Με το σχέδιο νόμου, ο οποίος έχει ως σκοπό την ρύθμιση του νέου πλαισίου άσκησης των αναφερομένων σε αυτόν οικονομικών δραστηριοτήτων, επεκτείνεται σε ΟΛΑ ανεξαιρέτως τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (ΚΥΕ), ακόμη και σε εκείνα μαζικής εστίασης όπως και στα ευρισκόμενα εντός τουριστικών καταλυμάτων, ΕΚΤΟΣ από τα κέντρα διασκέδασης, το σύστημα της γνωστοποίησης της ίδρυσης και λειτουργίας τους, αντί της προέγκρισης και της αδειοδότησής τους, οι οποίες πλέον καταργούνται.

 

Το σύστημα αυτό της γνωστοποίησης (ύστερα, όμως, από προέγκριση) έχει ήδη θεσμοθετηθεί και ισχύει από το τέλος του 2013 κατ’ εξαίρεση μόνο για τα ΚΥΕ λιανικής διάθεσης τροφίμων και ποτών (παντοπωλεία, κρεοπωλεία κλπ., πλην των υπεραγορών τροφίμων), καθώς και για τα καταστήματα παροχής υπηρεσιών υγειονομικού ενδιαφέροντος (κομμωτήρια κλπ), ενώ εξακολουθούσε να ισχύει ως κανόνας το καθεστώς της προέγκρισης και αδειοδότησης για όλα τα υπόλοιπα ΚΥΕ, δηλαδή πρωτίστως για τις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και αναψυχής.

 

Επιπλέον, με το σχέδιο νόμου καταργείται το στάδιο της προέγκρισης, αφού το μόνο που προβλέπεται πια όσον αφορά τα ΚΥΕ (πλην των κέντρων διασκέδασης) είναι η υποχρέωση γνωστοποίησης πριν την έναρξη της λειτουργίας τους.

 

2. Γενικοί κανόνες για όλες τις δραστηριότητες που υπάγονται στο νόμο:
Βασική αρχή του νέου νόμου είναι η ελεύθερη άσκηση των υπαγομένων σε αυτόν οικονομικών δραστηριοτήτων, μεταξύ δε αυτών και των ΚΥΕ, χωρίς την τήρηση ειδικότερων διατυπώσεων, εφόσον τηρούνται οι προβλεπόμενες από τη λοιπή νομοθεσία υποχρεώσεις. Τέτοιες ειδικότερες διατυπώσεις μπορεί να προβλέπονται μόνο στο μέτρο που προστατεύεται ορισμένη πτυχή του δημοσίου συμφέροντος. Οι οικονομικές δραστηριότητες που εμπίπτουν στον νόμο μπορούν με υπουργικές αποφάσεις, που θα πρέπει να εκδοθούν μέχρι 31-12-2018, να υπαχθούν κατά περίπτωση, είτε στο καθεστώς της υποχρέωσης γνωστοποίησης, είτε στο καθεστώς της προηγούμενης έγκρισης. Ειδικά, όμως, όσον αφορά τα ΚΥΕ, πλην των κέντρων διασκέδασης, ήδη το σχέδιο νόμου τα υπαγάγει απευθείας στο καθεστώς της υποχρέωσης γνωστοποίησης.

 

Για την υποστήριξη των διαδικασιών αδειοδότησης (γνωστοποίησης και έγκρισης) και των ελέγχων των οικονομικών δραστηριοτήτων προβλέπεται η θέσπιση ενός Κεντρικού Συστήματος με τον τίτλο «Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Αδειοδότησης και Ελέγχων» (ΟΠΣ-ΑΔΕ), συνδεόμενο με άλλα πληροφοριακά συστήματα (ΓΕΜΗ, ΓΓΔΕ κλπ), εποπτευόμενο από την Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.

 

Η γνωστοποίηση πρέπει να προηγείται της έναρξης λειτουργίας της δραστηριότητας, καθόσον, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, μετά την ολοκλήρωσή της ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία της επιχείρησής του.

 

Η γνωστοποίηση περιλαμβάνει το όνομα, τη διεύθυνση της επιχείρησης και το είδος της οικονομικής δραστηριότητας και μπορεί, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, να περιλαμβάνει και άλλες πληροφορίες που θα καθορισθούν (λ.χ. παραγωγικές διαδικασίες της επιχείρησης κλπ). Σε περίπτωση μεταβολής των γνωστοποιηθέντων στοιχείων, προβλέπεται υποχρέωση γνωστοποίησης εντός 5 ημερών. Μετά την υποβολή της γνωστοποίησης, η δραστηριότητα αποτελεί αντικείμενο ελέγχου από τις εκάστοτε αρμόδιες αρχές ήδη από τον χρόνο που γεννήθηκε η υποχρέωση υποβολής της γνωστοποίησης.

 

Όσον αφορά το καθεστώς της προηγούμενης έγκρισης, που θα ισχύει για τα κέντρα διασκέδασης και για άλλες οικονομικές δραστηριότητες που θα καθορισθούν στο μέλλον, αυτή χορηγείται εντός 30 ημερών από την υποβολή της πλήρους αίτησης, εκτός αντίθετης ειδικής ρύθμισης. Παρερχομένης της προθεσμίας αυτής, τεκμαίρεται η αποδοχή της αίτησης. Κατά της τυχόν απορριπτικής απόφασης είναι δυνατή η άσκηση προσφυγής εντός 15 ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης. Σε περίπτωση αλλαγής του φορέα της δραστηριότητας, ο νέος και ο παλαιός φορέας οφείλουν να ενημερώσουν εντός 10 ημερών για την αλλαγή αυτή.

 

Ρητά αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, ότι η ελεύθερη άσκηση των οικονομικών δραστηριοτήτων δεν κωλύει την εποπτεία των δραστηριοτήτων αυτών από πλευράς των αρμοδίων οργάνων της Πολιτείας για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και τη διασφάλιση της συμμόρφωσης με την κείμενη νομοθεσία. Η εποπτεία ασκείται με τον έλεγχο (ενδεικτικά την αυτοψία), την σύσταση και την έκδοση κατευθυντήριων γραμμών. Οι ειδικότερες διαδικασίες διεξαγωγής ελέγχων, τα πιθανά πρότυπα διεξαγωγής ελέγχου κλπ θα καθορισθούν με Προεδρικό διάταγμα. Αναφέρεται, επίσης, ότι οι αρμόδιες αρχές ελέγχου μπορούν να συνεργάζονται και με ιδιωτικούς φορείς.

 

Σε περίπτωση: παράλειψης γνωστοποίησης (όπου αυτή απαιτείται) πριν την έναρξη λειτουργίας της οικονομικής δραστηριότητας, ή παράλειψης μεταβολής γνωστοποιηθέντων στοιχείων, ή παροχής αναληθών στοιχείων στην γνωστοποίηση ή τη μεταβολή, προβλέπεται η επιβολή διοικητικού προστίμου από 100 έως 20.000 ευρώ βάσει κριτηρίων αναφερομένων στο σχέδιο νόμου. Σε περίπτωση έλλειψης προηγούμενης έγκρισης (όπου αυτή απαιτείται), το πρόστιμο είναι από 500 έως 100.000 ευρώ βάσει διαφόρων κριτηρίων που αναφέρονται στο σχέδιο νόμου, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα να επιβληθεί ολική ή μερική, προσωρινή ή οριστική διακοπή της λειτουργίας της δραστηριότητας εκείνης που υπάγεται στο καθεστώς προηγούμενης έγκρισης, χωρίς κάτι τέτοιο να προβλέπεται αντίστοιχα και για τις δραστηριότητες που υπάγονται στο καθεστώς γνωστοποίησης. Ρητά, ωστόσο, αναφέρεται ότι ισχύουν και οι κυρώσεις που προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης όρων της κείμενης νομοθεσίας.

 

3. Τί αλλάζει για τα ΚΥΕ (πλην των κέντρων διασκέδασης):

• Γνωστοποίηση αντί προέγκρισης και άδειας:
Όλα τα ΚΥΕ, εκτός των κέντρων διασκέδασης, όπως επίσης και τα ΚΥΕ εντός τουριστικών καταλυμάτων, υπάγονται εφεξής στο καθεστώς γνωστοποίησης και όχι πλέον της άδειας λειτουργίας (βλ. άνω Εισαγωγή). Συνακόλουθα, καταργείται και η μέχρι σήμερα γνωστή προέγκριση. Αρμόδια αρχή για την παραλαβή της γνωστοποίησης είναι ο Δήμος μέσω του Κεντρικού Συστήματος «ΟΠΣ-ΑΔΕ» και, μέχρι την έναρξη λειτουργίας του τελευταίου, ο Δήμος ή ΚΕΠ. Λεπτομέρειες για την γνωστοποίηση θα καθορισθούν με υπουργική απόφαση.
Από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, όπου απαιτείται η προσκόμιση άδειας λειτουργίας ή βεβαίωσης κατάθεσης υπεύθυνης δήλωσης, προσκομίζεται εφεξής το αποδεικτικό υποβολής της γνωστοποίησης.


Πριν την υποβολή της γνωστοποίησης, που είναι αναγκαία προϋπόθεση για την έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να έχει λάβει βεβαίωση από την Υπηρεσία Δόμησης του αρμόδιου Δήμου, ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να ιδρυθεί στη συγκεκριμένη τοποθεσία (χορηγείται εντός 10 ημερών, άλλως τεκμαίρεται η έκδοσή της και ισχύει για 5 μήνες για να γίνει η γνωστοποίηση). Ο Δήμος κοινοποιεί την γνωστοποίηση στις ελεγκτικές αρχές.
Υπενθυμίζεται, ωστόσο, ότι, σύμφωνα και με το σχέδιο νόμου (άρθρο 1 αυτού), πρέπει να τηρούνται οι προβλεπόμενες από τη λοιπή νομοθεσία υποχρεώσεις (λ.χ. υγειονομικές διατάξεις). Προβλέπεται, πάντως, ότι με υπουργική απόφαση θα καθορισθούν και τα λοιπά έγγραφα που απαιτείται να κατέχει και να τηρεί ο φορέας της δραστηριότητας στην εγκατάσταση.


• Κατάργηση της άδειας μουσικής ή χρήσης μουσικών οργάνων:
Καταργείται η χορήγηση της παραπάνω άδειας από τον κατά τόπο αρμόδιο Δήμο και εν γένει η απαίτηση για τέτοια άδεια. Ο ενδιαφερόμενος οφείλει, όμως, να συμπεριλάβει στην γνωστοποίησή του την χρήση μουσικής ή μουσικών οργάνων. Τυχόν υποχρεώσεις ή άδειες βάσει της νομοθεσίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας εξακολουθούν να ισχύουν, χωρίς όμως να αποτελούν περιεχόμενο ή δικαιολογητικό της γνωστοποίησης. Απαιτείται, όμως, άδεια για την τυχόν παράταση του ωραρίου λειτουργίας μουσικών οργάνων, με βάση το άρθρο 3 παράγραφος 3 της Αστυνομικής Διάταξης 3/1996.


• Άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου: 
Δεν απαιτείται πλέον η προηγούμενη γνωμοδότηση της Υγειονομικής Υπηρεσίας για την έκδοση άδειας χρήσης κοινόχρηστου χώρου (ισχύει και για ήδη εκκρεμείς αιτήσεις).


• Κυρώσεις:
Προβλέπεται ότι στις περιπτώσεις: έλλειψης γνωστοποίησης, παράλειψης μεταβολής ή αναληθών στοιχείων, εφαρμόζονται τα μέτρα και οι κυρώσεις του σχεδίου νόμου (διοικητικά χρηματικά πρόστιμα), επιβαλλόμενα από τον Δήμο. Ρητά, ωστόσο, αναφέρεται ότι σε περίπτωση παραβίασης επιμέρους όρων και προϋποθέσεων εφαρμόζονται (και) οι κυρώσεις της κείμενης νομοθεσίας από τα αρμόδια όργανα που ορίζονται σε αυτή (όπως, προφανώς, υγειονομικές διατάξεις κλπ). Σημειώνεται, ότι οι λοιπές διατάξεις του άρθρου 80 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων περί ΚΥΕ (όπως λ.χ. σχετικά με την ανάκληση ή οριστική αφαίρεση της άδειας και ήδη γνωστοποίησης) εξακολουθούν να ισχύουν, ενώ ρητά επίσης αναφέρεται στο σχέδιο νόμου (άρθρο 38 – Μεταβατικές διατάξεις) ότι, αντί της αφαίρεσης της άδειας λειτουργίας (με βάση το παλαιό καθεστώς), ισχύει πια η διακοπή λειτουργίας (προσωρινή ή οριστική) της δραστηριότητας.


• Διατήρηση του προηγούμενου νομικού καθεστώτος για τις παλαιές άδειες:
Στο σχέδιο νόμου (άρθρο 38 – Μεταβατικές διατάξεις) προβλέπεται επίσης ότι, όσα ΚΥΕ έχουν ήδη άδεια λειτουργίας, η λειτουργία τους εξακολουθεί να διέπεται από τις διατάξεις βάσει των οποίων εκδόθηκε η άδεια αυτή. Ωστόσο, σε περίπτωση που μεσολαβήσει μεταβολή στοιχείου (οποιουδήποτε) βάσει του οποίου χορηγήθηκε η εν λόγω παλαιά άδεια, τότε ο φορέας του καταστήματος υποχρεούται σε γνωστοποίηση και εφεξής η λειτουργία του ΚΥΕ θα διέπεται από τις διατάξεις του νέου νόμου.


• Πυροπροστασία και Πυρασφάλεια:
Τα Κέντρα Διασκέδασης άνω των 200 ατόμων, όπως και οι κινηματογράφοι, υπάγονται πλέον και αυτά στο ίδιο νομικό καθεστώς πυροπροστασίας που ισχύει και για τα υπόλοιπα ΚΥΕ (Πυροσβεστική Διάταξη υπ’ αριθ. 3/2015).

 

Ανατίθεται πλέον στο Πυροσβεστικό Σώμα η αρμοδιότητα για την επιβολή προστίμων ή άλλων διοικητικών κυρώσεων σε όσους δεν τηρούν τα απαιτούμενα από την κείμενη νομοθεσία μέτρα και μέσα πυροπροστασίας ή τις προδιαγραφές αυτών, ή δεν έχουν προβεί στις προβλεπόμενες διοικητικές διαδικασίες, ή δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα από την ισχύουσα νομοθεσία πυροπροστασίας έγγραφα και δικαιολογητικά (όπως μελέτη ενεργητικής πυροπροστασίας, σχέδια κατόψεων, βιβλίο ελέγχου και συντήρησης). Επίσης, η διαδικασία βεβαίωσης και το είδος της διοικητικής ποινής, όπως και το ύψος του προστίμου, ανατίθεται πλέον στον Υπουργό Εσωτερικών αντί του Υπουργού Δημοσίας Τάξεως.

 

Επίσης, με πυροσβεστικές διατάξεις εκδιδόμενες από τον Αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος θα θεσπίζονται διοικητικές διαδικασίες και δικαιολογητικά έγκρισης μελετών ενεργητικής πυροπροστασίας και χορήγησης πιστοποιητικού (ενεργητικής) πυροπροστασίας, η απαίτηση εφοδιασμού με πιστοποιητικό (ενεργητικής) πυροπροστασίας και η χρονική διάρκεια ισχύος του και κάθε άλλη ειδικότερη διαδικασία.

 

Επιπλέον, ο έλεγχος για την εφαρμογή των πυροσβεστικών διατάξεων, των κανονισμών πυροπροστασίας και γενικά της νομοθεσίας πυρασφάλειας καθώς και η επιβολή των κυρώσεων και διοικητικών μέτρων ρητά ορίζεται ότι ανήκει στα πυροσβεστικά όργανα.

 

Τέλος, η Πυροσβεστική Αρχή δύναται να επιβάλει στους παραβάτες διοικητικό πρόστιμο από 100 έως 5.000 ευρώ.

 

Αθήνα, 1-9-2016

 

Ηλίας Τασόπουλος
Δικηγόρος – Νομικός Σύμβουλος 
Μ.Δ.Ε. Παν/μίου Αθηνών
Ευκαλύπτων 13, Αγ. Παρασκευή 153 42
Τηλ.: 210-600.89.09 / Κιν.: 6932-91.87.57
Fax: 213-037.07.79
E-mail: e.tassopoulos@hotmail.com
www.dikigoros-tasopoulos.gr