Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Έρευνα ΕΣΑ
Έρευνες

Έρευνα Ε.Σ.Α για τις χειμερινές εκπτώσεις 2018

Έρευνα, που αφορά την περίοδο των Χειμερινών Εκπτώσεων 2018

 

Το ερωτηματολόγιο είχε ως στόχο :

  • Τη σύγκριση του τζίρου των καταστημάτων της Αθήνας και των περιφερειακών αγορών, που πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο των Χειμερινών Εκπτώσεων του 2018, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.
  •  Τη σύγκριση του τζίρου της 14ης Φεβρουαρίου 2018, της πρώτης Κυριακής των εκπτώσεων που ήταν προαιρετικά ανοικτά τα καταστήματα, με την αντίστοιχη Κυριακή του 2017.
  • Επίσης, γίνεται προσπάθεια να αξιολογηθεί το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταστηματάρχες της Αθήνας στη λειτουργία του Δημόσιου χώρου και αναφέρεται στον τομέα ευθύνης του Δήμου Αθηναίων.
  • Τέλος, προσπαθούμε να καταγράψουμε τη σχέση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Αθήνας με το Τραπεζικό σύστημα, σε ότι αφορά  τα θέματα της ρευστότητας - χρηματοδότησης.

 

Διαδικασία

 

H παρούσα έρευνα πραγματοποιήθηκε με επιτόπια προσέγγιση των επιχειρηματιών στα καταστήματα τους καθώς και με τηλεφωνική επικοινωνία. Σε κάθε περίπτωση τηρήθηκαν οι κανόνες ηθικής δεοντολογίας καθώς υπήρξε ενημέρωση για τον σκοπό του ερωτηματολογίου και το πλαίσιο πραγματοποίησης αυτού. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 101 καταστήματα, που καταγράφηκαν επισήμως οι απαντήσεις τους.

Η διενέργεια αυτού του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε  την 26η και 27η  Φεβρουαρίου 2018. 

 

 

 

Αποτελέσματα

 

1γγ.jpg

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 1:

  • 30,7% των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, έχουν κατάστημα στο Εμπορικό Τρίγωνο και την οδό Ερμού.
  • 16,8%  των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, έχουν κατάστημα στο Κολωνάκι.
  • 15,8% των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, έχουν κατάστημα στην περιοχή Ομόνοιας & Κάνιγγος
  • 14,9%  των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, έχουν κατάστημα στην Πατησίων.
  •   8,9%  των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, έχουν κατάστημα στο Παγκράτι.
  • 12,9%  των ερωτηθέντων επιχειρηματιών, έχουν κατάστημα σε άλλες περιοχές.        

 

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατ’ επιλογή του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, στις ανωτέρω περιοχές, με σκοπό να καταγραφούν οι ιδιαιτερότητες τους.

  • Το Εμπορικό Τρίγωνο ορίζεται η περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Σταδίου, Μητροπόλεως, Αθηνάς, Σταδίου και συμπεριλαμβάνει την οδό Ερμού.
  • Στο Κολωνάκι η πλειοψηφία των καταστημάτων βρίσκονται στις οδούς Κανάρη και  Π. Ιωακείμ.
  • Ομόνοια – Κάνιγγος, ορίζεται η περιοχή πέριξ των πλατειών Ομονοίας & Κάνιγγος καθώς και η οδός Πατησίων έως το Πολυτεχνείο.
  • Αντίστοιχα τα καταστήματα στην Πατησίων βρίσκονται στο τμήμα από Λ. Αλεξάνδρας έως  Αγ. Μελετίου.
  • Ως άλλες περιοχές, καταχωρούνται περιοχές εντός του Δ. Αθηναίων με μικρότερες αγορές ή και περιφερειακές αγορές σε άλλους κοντινούς δήμους, όπως ο Κολωνός, το Κουκάκι, τα Ιλίσια, η Καλλιθέα, η Ν. Σμύρνη κλπ.

2γρ.jpg

 

 

       

   Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 2 :

  • Καλύτερο τζίρο από 21% και άνω είχε το 1,0%    (1 κατάστημα)
  • Καλύτερο τζίρο από 11-20%, είχε το 1,0%           (1 κατάστημα)
  • Καλύτερο τζίρο έως 10%, είχε το 7,9%                 (8 καταστήματα)
  • Ίδιο τζίρο, είχε το 29,7%                                        (30 καταστήματα)
  • Χειρότερο τζίρο έως 10%, είχε το 13,9%              (14 καταστήματα)
  • Χειρότερο τζίρο από 11-20%, είχε το 31,7%         (32 καταστήματα)
  • Χειρότερο τζίρο από 21 και κάτω, είχε το 12,9%  (13 καταστήματα)
  • Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  1,9%             (2  καταστήματα)

 

Συνοψίζοντας, καλύτερο τζίρο δήλωσε το ………..9,9%

                         ίδιο τζίρο δήλωσε το……………..29,7%

                         χειρότερο τζίρο δήλωσε το………58,5%

                         και δεν ξέρω-δεν απαντώ το………1,9%

                        ----------------------------------------------------

                                                          Σύνολο           100%

 

 

            Κατά την επαφή με τους καταστηματάρχες, καταγράφηκε το εξής:

  • Το σύνολο των ερωτηθέντων μικρομεσαίων επιχειρήσεων λιανικής πώλησης της Αθήνας, μας ενημέρωσε ότι ο Ιανουάριος ήταν κοντά ή λίγο χαμηλότερα από τους τζίρους της αντίστοιχης περιόδου του 2017, αλλά δυστυχώς ο Φεβρουάριος κατέγραψε υψηλότατα ποσοστά πτώσης τζίρου. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να καταγραφούν τα αρνητικά αποτελέσματα του πίνακα 2.

 

4γρ.jpg

 

 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 3:

Φαίνεται ότι ο τζίρος της Κυριακής 14 Φεβρουαρίου 2018, σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη Κυριακή, ήταν λιγότερο παραγωγικός.

            Αναλυτικότερα:

  • Καλύτερο τζίρο από 21% και άνω είχε το 3,0%   
  • Καλύτερο τζίρο από 11-20%, είχε το 4,0%           
  • Καλύτερο τζίρο έως 10%, είχε το 9,9%                
  • Ίδιο τζίρο, είχε το 16,8%                                       
  • Χειρότερο τζίρο έως 10%, είχε το 16,8%             
  • Χειρότερο τζίρο από 11-20%, είχε το 27,7%         
  • Χειρότερο τζίρο από 21 και κάτω, είχε το 8,9%    
  • Δήλωσαν ότι δεν άνοιξαν την Κυριακή το 7,0%  
  • Δεν ξέρω δεν απαντώ, απάντησε το  5,9%            

 

Συνοψίζοντας, καλύτερο τζίρο δήλωσε το …........16,9%

                         ίδιο τζίρο δήλωσε το……………..16,8%

                         χειρότερο τζίρο δήλωσε το………53,4%

                         δεν άνοιξα ………………………...7,0%

                         και δεν ξέρω-δεν απαντώ το………5,9%

                        ----------------------------------------------------

                                                          Σύνολο           100%

 

Τα περισσότερα από τα καταστήματα που δεν άνοιξαν την Κυριακή, βρίσκονται στις μικρές περιφερειακές αγορές.

 

5γρ.jpg

 

Σύμφωνα με τον Πίνακα 4, τα σημαντικότερα προβλήματα που δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν τα καταστήματα της Αθήνας, στον τομέα ευθύνης του Δήμου Αθηναίων και αφορούν την λειτουργία του δημόσιου χώρου, ιεραρχούνται ως εξής:

 

  • Αστυνόμευση – Δημοτική Αστυνομία ………. 56,4%
  • Καθαριότητα …………………………………...9,9%
  • Φωτισμός ………………………………………2,0%
  • Δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα ……….15,8%
  • Δεν ξέρω – Δεν απαντώ ……………………….14,9%
  • Άλλο …………………………………………....1,0%  

 

Όσον αφορά την ανάλυση των ειδικών προβλημάτων που αναφέρονται στην Αστυνόμευση, ανά περιοχή έχουμε καταγράψει εκτός ερωτηματολογίου, στην κατ’ ιδίαν συνομιλία με τους καταστηματάρχες, τα εξής:

 

Οι περισσότεροι διαμαρτύρονται για την έντονη δραστηριοποίηση «πορτοφολάδων» και επαιτών.

  • Δηλώνουν ότι η συγκεκριμένες παραβατικές πρακτικές αναπτύσσονται ραγδαία και για μεν τους πορτοφολάδες το πρόβλημα παραμένει άλυτο γιατί αν και συλλαμβάνονται επανειλημμένως τα ίδια άτομα από την ΕΛ.ΑΣ, αφήνονται ελεύθερα και συνεχίζουν απρόσκοπτα την δράση τους, για δε τους επαίτες και ειδικά τα παιδιά, το πρόβλημα παραμένει γιατί δεν ασχολείται κανείς μαζί τους. Η δημοτική Αστυνομία, κατά την γνώμη τους, δεν συνεργάζεται με την ΕΛ.ΑΣ σε αυτά τα  θέματα.
  • Επόμενο θέμα στην ιεράρχηση, έρχεται η κατάληψη πεζοδρόμων και πεζοδρομίων  από δίκυκλα και ακολουθεί η κατάληψη κοινοχρήστου χώρου από τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα και παντός είδους μικροπωλητές.
  • Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων στην περιοχή Ομόνοιας-Κάνιγγος αναφέρθηκαν στο εμπόριο ναρκωτικών ουσιών και την παραβατικότητα που προέρχεται από τοξικοεξαρτημένα άτομα και όσοι δραστηριοποιούνται στον άξονα Ομόνοια, Σταδίου, Σύνταγμα, ανέφεραν το πρόβλημα των πορειών.

Τα δύο παραπάνω θέματα, δεν εμπίπτουν στα καθήκοντα της Δημοτικής Αστυνομίας, αλλά το  εμφανές εμπόριο ναρκωτικών στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας, είναι θέμα προς επίλυση από τον Δήμο Αθηναίων, σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία.

 

  • Τέλος, η πλειοψηφία όσων δήλωσαν ότι δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα στον τομέα ευθύνης του Δ. Αθηναίων, δραστηριοποιούνται στην οδό Ερμού και το Κολωνάκι.

Οι επιχειρηματίες της Ερμού όμως, μας επισήμαναν την αγωνία τους για τα συνεχόμενα κρούσματα βανδαλισμού που βιώνουν τα τελευταία χρόνια.      

                       

 

6γρ.jpg

Κλίμακα αξιολόγησης; Από το 1 = καθόλου ευχαριστημένοι  έως το 5 = πολύ ευχαριστημένοι.

 

Η συγκεκριμένη ερώτηση ήταν προαιρετική και για τον λόγο αυτόν, απάντησε μόνο το 80% των ερωτηθέντων. Όσοι αρνήθηκαν να απαντήσουν στην ερώτηση μας ανέφεραν, είτε ότι δεν χρειάστηκαν ενίσχυση από τις τράπεζες, ή οι περισσότεροι, ότι  «δεν μπήκαν καν στον κόπο να καταθέσουν αίτημα, γιατί θεωρούσαν εκ προοιμίου ότι η απάντηση θα ήταν αρνητική».

Η πλειοψηφία των επιχειρηματιών 66,7% δηλώνει ότι δεν είναι ευχαριστημένοι από την ανταπόκριση των τραπεζών στα αιτήματα για ενίσχυση της ρευστότητας τους και το 24,7% αντίθετα, δηλώνουν πως έχουν θετική ανταπόκριση από το τραπεζικό σύστημα.

Αναλυτικότερα τα αποτελέσματα φαίνονται καθαρά στον πίνακα 5.